Gå med i en sekt!

Fick tipset att jag kunde gå med i en sekt när jag klagade över att jag inte (längre) hade några planer för våren. Jag kan inte tänka mig något som skulle passa min natur sämre. Jag som vanligtvis inte känner mig bekväm i en grupp mer än ett par timmar (utan att få allvarlig klåda). Jag som aldrig drömt om att bo i ett kollektiv eller om att ”dela en gemenskap” (som inkluderar fler än, max, fem personer och då med kravet att den inte rör: 1. långkok av bönor 2. allsång med gitarr 3. kramkalas). Med denna reservation klargjord, inte sagt att jag inte ska ge förslaget en allvarlig chans. Har sammanställt en lista på sekter och deras för- respektive nackdelar:

1. Amish
Någon gång på 1700-talet, långt före upptäckten av dinosaurierna, glödlampan och förbränningsmotorn, fick några kloka människor för sig att den vetenskapliga utvecklingen var av ondo och stängde dörren till samhället för gott.

klkl
Fördel: Gulligt och idealistiskt, ungefär som i filmen The Village.
Nackdel: Klaustrofobiskt, ungefär som i filmen The Village.
(Jag är faktiskt rätt positivt inställd till Amish. Jag vet absolut ingenting om dem men de känns så sympatiska och oskuldsfulla på något sätt).

2. Waldorf (Amish light)
En slags rollspelsversion av Amish. Med glödgat engagemang klipper man sina barn i Bröderna Lejonhjärta-frisyr, klär sig i fotsida klänningar och hyllar alla former av hantverk som inkluderar ullmaterial, växtfärgning och gjutjärn.

Fördel: Man kan leka medeltid samtidigt som man kör en ny volvo och bor i modern villa.
Nackdel: Det är barnen som får göra den största insatsen.

3. Scientologerna
”Bästa sättet att bli rik – starta en sekt” resonerade den misslyckade författaren Ron Hubbard. ”Ska du ljuga – gör det av bara fan” resonerade Machiavelli. Resultat: Science fictionsoppa på en spik.

Fördel: Du kan stanna kvar i 10årsåldern och drömma om flygande tefat, superkrafter och oinskränkt makt.
Nackdel: Mentalt befinner du dig på gammaltestamentlig tid. Du måste vara filmstjärna eller oljemagnat för att få vara med.

4. Raeliska rörelsen (Scientologerna light)
En fransk f d rallyförare bestämmer sig för att starta en sekt efter att ha sett en grön liten gubbe berätta att det i själva verket var utomjordingar som skapade jorden.

Fördel: Innovativ arkitektur?
jjjl
Nackdel: Du tvingas sälja rörelsens böcker bland lodisarna och uteliggarna på Plattan för att finansiera bygget.

5. Ku Klux Klan
Kristen naziorganisation. Har vänt Jesus kärleksbudskap till ett hämnarbudskap. Korset ska inte bäras utan brännas. Förkärlek för vita togor.

kkl
Fördel: Du får klä ut dig till spöke och utföra hatiska handlingar utan att röja din identitet.
Nackdel: Kamouflaget är inte särskilt diskret.

6. Livets ord (Ku Klux Klan light)
Du föraktar visserligen kvinnor, homosexuella och svarta, men du vill inte mörda dem.

Fördel: Du kan träffa en rik man på gudstjänsten som kanske vill gifta sig med dig och som kommer att göra dig arbetsfri.
Nackdel: Du måste föda hans sjuttioelva barn och rösta på moderaterna.

Kommentera

