Dödskallekonst!

Posada
José Guadalupe Posada
I Mexico har man Día los Muertos, en stor morbid folkfest där döden och de döda hyllas med ett jätteparty, där man käkar sockerdödskallar och bread of the dead och viftar med skelett i Jungfru Maria-kläder under konfettiregn. (Förmodligen dricker man jävligt mycket tequila också). Det är fascinerande för det återkommande temat är just den glade döingen – som om döden inte alls var något ödesdigert och slutgiltigt – och det är den ju inte heller för en troende katolik.

Diaz
Daniel Diaz
Klippte ut den här bilden från en recension i VF, tyckte den var så himla snygg. Lite som en parafras på Munchs skriet. Samma lyfta händer. Samma gapande mun.


Den här är kanske lite uttjatad. Älskade den när jag var femton. Den hängde över min dåvarande bästis säng och jag tyckte att det var en sååå cool bild.


Damien Hirst
Skandalskallen. Gjord av 8601 diamanter. Såld för 666 miljoner (666??? Låter lite för mycket av en tillfällighet för att vara helt sant.)


Frida Kahlo
Det här är en så fin målning! Naiv och hotfull på samma gång. Döden från ett barns synvinkel? Jag skulle vilja veta vad huvudet på marken är för något.

Basquiat
Jean Michel Basquiat
Får mig att tänka på 1:a världskriget och skyttegravskrig. Och Otto Dix män i gasmasker. Basquiat är definitivt expressionist.

Dix
Otto Dix
Fångar verkligen skyttegravskrigets helvete. Åtminstone som jag föreställt mig det från Remarques ”På västfronten intet nytt” och Peter Englunds essä i ”Brev från nollpunkten”… (fan, jag låter pretto!)


Okänd
Under bilden står det bara Virgen de Calavera och jag tror att det typ betyder döskallejungfru eller något liknande. Avslutar i alla fall med den glada mexikanska döden. Buenas noche! eller Glad död!

5 thoughts on “Dödskallekonst!”

  1. Trevligt inlägg det här. Fast en mer bekant benämning på Día los Muertos är ju ”Day of the Dead”, även om nu Día los Muertos är den inhemska titeln. Tänkte det hade varit värt att nämna för de som inte alls vet vad Día los Muertos är för något.

    Tuffa bilder, riktigt awesome! Jag saknar dock bilder på nån klassisk ”mexican skull”; de typiska tatueringsmotiven av mycket färgglada dödskallar med blommönster och dylika, vilka just är hämtade från denna högtidsdag. De är i alla fall vad jag först förknippar med Día los Muertos. =)

Kommentera

