Sally Manns nya

Sally Mann
Korsfäst?

Upptäckte nyss att Sally Mann kom ut med en ny fotobok i höstas; Proud flesh, där hon dokumenterat sin mans nakna kropp. När jag såg dokumentären om henne och hennes What remains berättade hon att hennes man diagnostiserats med MS för ett par år sedan och hade börjat få svårt att gå. Jag tror inte att jag är så rädd för något som för MS. Därför tycker jag att fotot på hans ben är mest drabbande, därför att de ser så starka och normala ut samtidigt som deras muskulatur långsamt håller på att förtvina.

Annars är hennes nya bilder fullt igenkännliga. Temat är alltjämt förgänglighet där människorna är halvt utsuddade, försvinnande, liksom vore de på väg att förvandlas till andeväsen, samtidigt som de är påtagligt köttsliga, fångade i sin kropp. Eller kanske är jag för subjektiv i mina associationer nu?

Mann