Salzburg

Salzburg
Salzburg på 70-talet

Har nu varit i Salzburg i en vecka. Under denna tid har jag:

Gått första majtåg (idag) – mitt livs andra, tror jag. Vi hamnade bakom ett gäng fulla dräggpunkare och en bil med megafoner som spelade tysk techno. Såg bland annat en tant stå vid sidan och göra hitlerhälsningar. En ung man med 80-talsutseende och vitt band kring överarmen höll ett eldigt tal från bilens tak. Tåget gick från Hauptbahnhof till Kongresshaus och slutade vid kommunisternas partihus.

Ätit de lokala specialiteterna Apelstraudel och Sachertårta.

Svettats: 25 grader i skuggan varje dag och strålande sol. Köpt två sommarklänningar och nya solglasögon.

Gått 25 minuter i ösregn (inatt), mina skor är fortfarande blöta.

Beundrat: Alper. En borg på hög höjd. Ett sockersött slott. Diverse tjusiga byggnader. Blommande körsbärsträd, syrener, hägg, tulpaner.

Sett: Piccolos! Nunnor!

Räknat Mozarts: På hotell, restauranger, hus, torg, affärer, på statyer, pappfigurer, souvenirbyster, choklad. Finns även en hel del Amadeusar och Wolfgangar.

Lärt mig följande ord på österriketyska: Grüsgot, tjyss = hej, hejdå. Och följande på tyska: Drei briefmarken in Schweden bitte, Ein kaffee und ein internetkod samt Neste halt Josefiau + lite spridda ord: scheiße, schande, bier.

Försökt förstå Georg Trakl:s Musik i Mirabell på tyska, gick inge vidare.


Trakl; salzburgare och poet

Druckit stiegl i stans augustinerkloster.

Blivit rökare igen.

Apropå Mozart. Underbar video!