Guggenheim!

De chirico
De Chirico: Red tower

Joseph Cornell
Tittlådor av Joseph Cornell

Giacommetti
Giacometti ”plastergirl”

Brauner
Brauner: Consciousness of shock

b
Boccioni: Typ futuristisk-dystopisk stadsskulptur

v
Gonzales: Cactus

Ernst
Max Ernst: Järnskrotsskog

Delvaux
Delvaux: Skogsråmöte

Att se all den här konsten samlad på ett ställe gav mig yrselattacker. Överväldigande intill smärtsamt. Har ändrat uppfattning om att reproduktioner är bäst – att se konstverk live är bäst, alla penseldrag, limkanter, färgklumpar, avtryck. Ändrade uppfattning om konst jag tidigare tyckt varit trist: Pollock, Max Ernst och Duchamp tex – deras jävla pedantiska hantverk är makalöst. L upptäckte en rolig detalj hos Pollock: De senare verken (de mest kända) har han signerat ”Jackass Pollock” istället för de tidigare verkens Jackson.
Alla de här modernisterna fick mig att själv vilja tillverka tittskåp, collage och spikfigurer. Har läst utställningskatalogen hela vägen hem, läser den fortfarande. Ovan har jag valt ut några av de grejer jag gillade mest.