Svartvita filmhunkar

x John Malkovich x Jeremy Irons x Daniel Day Lewis Passion med: John Malkovich x Jeremy Irons x Daniel Day Lewis I filmerna Portrait of a lady, Damage och Varats olidliga lätthet. Har läst den sistnämnda men inte sett filmversionen. Vill se filmversionen! De andra filmerna har jag sett – mycket bra. Fast Henry James roman är bättre även om den svenska översättningen är värdelös (full med särskrivningar). En gång frågade O om jag hade nån kändis jag ville ha sex med. Jag svarade nej, kunde bara se de typiska Ken-dockorna Brad Pitt och Johnny Depp framför mig som alltid ska anses så himla sexiga – de är inte sexiga. Hursomhelst, glömde att tänka på Jeremy Irons när jag svarade på frågan… Och Daniel Day Lewis. Lewis är ganska machohet i Gangs of New York som jag såg om nu i veckan… Som Bill the Butcher med stenansikte, psychogråtfärdiga ögon, ofrivilligt ryckande läppar, blod på skjortärmarna… Fast jag har ändå svårt att tvätta bort mitt första intryck av honom som den feminine sprätten i A room with a view. Jeremy Irons hade visserligen lite bögvibbar över sig i den där astråkiga elvatimmars serien, har glömt vad den heter, när han är kär i Ivanhoeskådisen med nallebjörnen. Men han är oerhört attraktiv i Damage. Precis som Marlon Brando i Sista tangon i Paris (och Clint Eastwood!) blir han nästan hetare med åldern. Så jag skulle kunna säga till O att jag inte skulle ha något emot att ha sex med Jeremy Irons (jag tror O:s kändissexobjekt var Julianne Moore). Notera att de tre männen ovan alla kännetecknas av extremt smala läppar. Jag tycker egentligen inte att John Malkovich är ett dugg attraktiv – han fick vara med bara för att bilderna på honom var fina och för hans demoniska karaktär i den där filmen. Han saknar den förfinade ansiktsformen, det tjocka mörka hår och den aristokratiska näsa som de två andra har. Fast i och för sig, vad man saknar i utseende kan man alltid kompensera i demoni.