Modefenomen: Eccentric Lady

För någon dag sedan snubblade jag över denna annons från Topshop:

Nu är det plötsligt inne att vara ”excentrisk dam” – så pass att Topshop gjort en egen kollektion på temat som består av pälskappor, 20-talsturbaner, pennkjolar, glitter, leopard- och krokodilmönstrat. Det mesta ser ut att vara kläder man kan hitta i diverse lumpbodar (eller på sin mormors vind). Att köpa dessa saker i nyproducerat skick känns både tråkigt, dyrt och lite som… fusk. Det roliga är ju att komma över sin alldeles egna, unika pälskappa – inte Topshops svindyra variant!

Det är förutsägbart – och hör till vanligheterna – att gnälla över sådana här fenomen. Man skulle kunna kalla det för snobberi. Mode har alltid varit en lyx för framförallt de mer välbeställda klasserna. Under kolonialismens barndom, när man just börjat skeppa över bomull från Amerika till Europa, var bomullsplagg högsta mode i aristokratin. När det lite senare blev uppenbart att bomull var ett lättframställt material – lätt att massproducera – och priserna på råvaran därmed sjönk, övergav aristokratin bomullen. När den stora massan, pöbeln, hade råd att bära det dög det inte längre. Och det är lätt att förstå varför: Att ”ha stil” handlar just om ett behov av att särskilja sig från mängden. Vi vill alla vara unika, bli uppmärksammade och helst beundrade! Och det är förstås inte möjligt i ett samhälle där alla har samma smak och därmed är förvillande lika varandra.

Idag har modebranschen kanske mer förgreningar än någonsin när den sedan lång tid tillbaka bjuder in (eller äter upp, det är en tolkningsfråga) olika subkulturer. För ett par år sedan skapade HM t ex en ”goth-kollektion” och fyllde skyltfönstren med skyltdockor stylade i bästa Siouxsie Sioux-anda. Det var många gotare som blev förbannade: Här hade de kämpat med att upprätthålla sitt stilmässiga utanförskap i många år och så hade en av de största klädkedjorna mage att kommersialisera och profitera på det utanförskapet. Till skillnad från aristokratin slår ju subkulturen oftast från ett underläge: Här rör det sig ofta om sammanslutningar av människor som förenas i en känsla av att vara annorlunda; att inte riktigt ”passa in” i samhället. Denna grupp består oftast av ungdomar eller åtminstone unga vuxna och har – till skillnad från överklassen – inte några stora ekonomiska medel att röra sig med. I dessa grupper blir uppfinningsrikedom extra viktigt; det gäller att göra sitt bästa för att sticka ut utifrån de begränsade medel man har.


Siouxsie Sioux


Jag 1999

Jag tror att det kan vara hälsosamt att vara allmänt kritisk till olika ”gruppfenomen”, oavsett om det är en stor klädkedja som försöker sälja ett koncept (goth, eccentric lady) eller om det rör sig om en subkultur (gotare, punkare) vars värderingar cementerats fast under alltför lång tid. Inom varje subkultur finns lika många oskrivna regler om vad som är ”rätt” och vad som är ”fel” som inom modebranschen, och de kan verka lika förtryckande.

Ändå skulle jag säga att modebranschen är så mycket sämre än subkulturen eftersom den försöker övertyga oss om att ”ha stil” är detsamma som att lägga ut pengar. Och inte lite pengar, utan mycket pengar.

Det kanske bästa exemplet på detta är när det för några år sedan var inne att vara en ”baglay” = uteliggare. Baglady-modets kanske främsta representant var Mary-Kate Olsen. Man skulle se tilltufsad, småskabbig och sexigt obrydd ut. Men samtidigt lägga ner tusenlappar och åter tusenlappar på att lyckas med detta. Samma fenomen upprepas denna höst när man ska se excentrisk ut, men samtidigt inte vara det minsta spontan.


För ett par år sedan kunde man köpa denna trasiga t-shirt från Balmain för 1624 dollar = 10 880 kronor


Mary-Kate Olsen: En äkta eccentric lady!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s