Skönheten och odjuret

Välkommen till min värld! En värld av inkonsekvens och dålig självdisciplin. En värld där man faller för frestelserna istället för att motstå dem. En värld där man sätter känsla över förnuft, excesser över återhållsamhet. En värld där man sätter stolthet i sina laster eftersom man helt enkelt inte kan motstå dem. I denna värld är det normalt att ångra sig, kanske är ångern och ambivalensen till och med de enda bestående reglerna? Och hur skulle jag ha kunnat bli en stoisk, principfast människa när min barndom präglades av frihet från regler? Min mor brukar säga att uppfostran var bortkastad på mig eftersom jag vägrade lyssna på några råd. Sa hon till mig att inte bita i det fina kristallglaset bet jag givetvis i det fina kristallglaset. Sa hon åt mig att inte stånga huvudet blodigt i väggen, stångade jag givetvis huvudet blodigt i väggen. Sa hon åt mig att komma hem före tolv kunde hon räkna med att jag kom hem först efter fyra. Och det var ingen idé att ge mig utegångsförbud för enligt henne var det värre att sitta hemma och tvingas lyssna på min outtröttliga svada än att låta mig gå ut – för envis som en åsna har jag alltid varit och såsom varande envis åsna vet man att inget mål är omöjligt att nå om man bara lägger ner tillräckligt med energi på att nå det. Och energi har jag i mängder! Så vad ska jag komma fram till? Att jag borde diagnostiseras såsom hypoman ADHD? Nä. Inte alls, utan att jag bara måste bryta min internetdiet för att posta bilder på följande kvinnor (och för att jag blir irriterad över min tendens att sätta upp regler som jag vet att jag inte kan hålla):

Gloria Swanson i filmerna Male and female och Don´t change your husband + Marilyn Monroe och Greta Garbo. Målningen vet jag inte vem som har gjort.

Kommentera

