Dagens glädjeämne: Joe Wright regisserar Anna Karenina

Detta gör mig genuint lycklig. Har läst Anna Karenina hur många gånger som helst – och älskar filmtolkningar av mina favoritböcker (det har ingen betydelse att filmen sällan gör dem rättvisa, det intressanta är att någon åtminstone försökt bildsätta handlingsförloppet).

Killen till vänster spelar Greve Vronskij. Jude Law spelar Karenin. Båda är betydligt valpigare än vad jag hade önskat mig, men killen till vänster ser åtminstone lidelsefull nog ut. Anna Karenina spelas av Kiera Knightley (vem annars?).

Min favoritkaraktär Levin spelas av den här snubben:

Även han lite väl valpig. Men jag antar att det inte kan vara fråga om annat när det kommer till Hollywood: Alla måste nödvändigtvis se yngre, vackrare och mer välpolerade ut än vad som är nödvändigt. Hoppas åtminstone Levin har skitiga naglar – annars kommer jag faktiskt att bli lite besviken.

En rollbesättning jag däremot är mycket nöjd med är Michael Fassbender som Mr Rochester i nyfilmatiseringen av Jane Eyre. Här snackar vi Riktig Karl:

Åh Herre Gud ett par gånger om så sexig denne man är!

Kommentera

