Diagnos?

Jag bakar aldrig, men ikväll beslutade jag mig för att baka. I köket stod en skål med bananer som hade blivit bruna så jag tänkte att det kunde vara en god idé att ta tillvara på dem och göra en banankaka. Sagt och gjort. Nu står fyra banankakor på diskbänken.

Från noll till hundra, så skulle min personlighet kanske bäst kunna beskrivas. Bestämmer jag mig för att baka då djävlar ska det bakas! Bestämmer jag mig för att skriva, då skriver jag dygnet runt. Ska jag träna då tränar jag sju dar i veckan. Målar jag, då ger jag mig inte förrän varje centimeter av min lägenhet är täckt av blöta akvarellpapper. Men är jag istället overksam, då är jag overksam till hundra procent; sover till tre på dagarna, hasar runt i nattlinne, låter disken mögla, räkningarna ligga obetalda. Balans. Jag tror inte jag vet vad det är. Ändå är jag inte manisk, inbillar jag mig, men det kanske jag är, trots allt.

Bilden ovan har inget med texten att göra: Phyllis Kirk med julgran, 1950-talet.

2 thoughts on “Diagnos?”

  1. Modebloggande med stilleben, matbloggande med bakning, hur hinner du? För jag gissar att du samtidigt skriver på romaner, dagböcker, reseskildringar och vandrar långa sträckor med en hund. Amfetamin? Oavsett substans är jag imponerad. Själv satte jag mig klockan tre och försökte få ordning på en redan skriven text. Några ändringar senare var klockan nio. Efter att ha gått på toaletten var klockan tolv. Nu, en stilla nattpromenad senare, är klockan halv tre på natten.

  2. Haha, nä jag har ju inte nämnt det här med amfetaminet tidigare. Tänkte att det eventuellt kunde anses dubiöst. Men det är bra! Du borde pröva!

Kommentera

