Glad Lucia!

Här får ni en renässansmålning dagen till ära på en svettig, ångestfylld och ögonlös Sankta Lucia. Målad 1521 av Domenico di Pace Beccafumi. Samt lite latmanskunskaper från Wikipedia:

Såväl heliga Lucias helgondag den 13 december som namnet på Lucifer, mörkrets herre (som sades vara särskilt aktiv den natten), ligger nära latinets ord för ljus (lux). Men seden att högtidlighålla och besvärja solens återkomst har snarare förkristna rötter. Det röda sidenband som Lucia numera har om midjan sägs symbolisera Lucias martyrdöd, eljest har den svenska luciagestalten egentligen mycket lite med helgonet Lucia att göra.

Jag tror förresten att Sylvia Plath hade kunnat skriva en mycket gripande dikt om Syracusas skyddshelgon, om hon bara hade kommit på tanken.

Och eftersom jag aldrig har publicerat en bild på Lucifer här, fast jag haft den här bloggen i två år och fast jag har tämligen gotisk smak, gör jag det nu:

Statyn restes 1840 och står i Madrid och är enligt en obskyr blogg jag var inne på ”den första moderna statyn dedikerad till Satan.” Jag har dock inte kunnat hitta skulptörens namn någonstans, tyvärr.

Och en trotsig låt i bästa Luciferanda:

Snygg karl den där Thåström. I videon liknar han dessutom både Jim Morrison och Robert Mapplethorpe som extra snask i påsen!


Morrison i klassisk Jesuspose


Mapplethorpes självporträtt som Lucifer, 1985

Kommentera

