Är det inte fint som snus…

… att skriva ett blogginlägg på fyllan? Har ägnat kvällen på bästa tänkbara vis, med min bästa vän Charlott, på krogen. Stjälpt i mig fyra öl på fastande mage (och på krita! C fick stå för notan). Firat att jag bor min sista natt i Obbola, (sista-natten-i-ensamhet!). Vi plundrade chokladasken jag fick i julklapp från jobbet (fick också en gigantisk ORKIDÉ som var mycket svårforcerad genom julhandeln, men ack så fin!) och åtminstone jag insåg att julen inte kan bli så mycket bättre än såhär: Spontan-plakat-med-choklad-och-bästa-sällskapet. Hade avslutningslunch på jobbet idag och fick ta emot rektorns ”Fredrika Bremer-diplom”. Tydligen är jag:

…en ung kvinna med särskilt stort patos för ungdomar och deras språkutveckling… (Som) med stort tålamod, högläsning och varm choklad har fått såväl flickor som pojkar att förstå hur stora skillnader man kan bygga upp med ett språk.

Fint! Detta ska jag hänga upp på väggen här i Obbola så att pappa aldrig någonsin slutar att vara stolt över mig!

Nå. Nu är jag (återigen) arbetslös och busschaufförerna är trötta på mig. Ikväll var tredje gången denna höst som de fick skaka liv i mig vid ändhållsbussplatsen. ”Du verkar lite virrig” som kvällens chaffis lite avmätt konstaterade när jag yrvaket och vingligt tog mig fram genom mittgången sedan han väckt mig. En annan chaffis frågade tidigare i veckan, en tidig morgon, om hon kanske skulle väcka mig på Vasaplan?

Nåväl. Avslutar med lite Nancy Sinatra utan byxor:

Tillägg dagen efter: Tanklöshet. Jag låter detta inlägg ligga kvar som ett monument över tanklöshet. Jag kommer dock verkligen att sakna mina elever, varenda en av dem.

Kommentera

