Väntan, tankar, längtan

Vintermålningar av Andrew Wyeth

Det är ett nytt år. Dagarna efter nyårsafton har gått åt åt väntan. Jag skrotar runt, halvsjuk med väsande lungor, och plockar med saker. Har städat, packat. Allt är klart: påsarna med kläder, den enda flyttkartongen och min dator står uppradade innanför dörren i hallen redo att bäras ut till bilen. Rummen är renstädade; golven dammsugade, borden dammtorkade, blommorna vattnade.

Olle ligger med feber i sängen på övervåningen. Fax är uttråkad – ligger och fnyser på golvet. Ikväll ska det tydligen komma en ny snöstorm, nya klass 1 och 2-varningar. Vägarna kommer återigen att vara svårframkomliga och jag känner att jag inte-pallar-att-vänta-en-dag-till. Jag vill iväg NU. För jag har redan sagt hejdå till Umeå, Obbola, Huset. Livet i Västerbotten. Och allting jag gör just nu upplever jag som en parentes, ett limbo mellan det som varit och det som komma skall.

Och vad skall komma? Det vet jag ju inte riktigt. Men jag ska skriva och jag ska försöka hitta ett nytt deltidsjobb. Jag ska leva med Olle i en ny stad, som egentligen inte är en ny stad eftersom jag bott där tidigare och varit där så mycket. Men ändå: I en ny stad. Och jag ser framemot det. Jag gillar Stockholm. Eftersom det är en vacker och variationsrik plats: Jag gillar alla ståtliga 1800-talshus, jag gillar att jag kan gå på nya kaféer och krogar varje vecka. Att det finns ett större utbud av biografer (jag har redan en filmlista att bocka av för januari), konserter och museer. Och att det finns så mycket människor att iaktta och fundera över.

Det finns mycket att ogilla med Stockholm också; tydliga klassklyftor och misär samt i kontrast till detta; en oförblommerad individualism och ogenerad självupptagenhet. Samt en utbredd brist på självdistans. Men dessa saker har jag blivit mindre mottaglig för de senaste åren. Jag har inga problem att knata runt i min loppisjacka även i tjusiga kvarter och jag har lärt mig att undvika människor med negativ energi. Elegans/intelligens utan värme intresserar mig inte alls.

Mina planer för våren:

Skriva – två eller tre heldagar i veckan.
Jobba – med ungdomar eller på härbärge, helst som lärare men ej nödvändigt.
Resa – till Motala, Öland, Göteborg, London. (Förresten fullkomligt älskar jag Östergötland: alla öppna åkrar och små skogsdungar med ekar och enar, alla fårhagar och ruiner och stenkyrkor och fornminnen och musterier – någon gång ska jag bosätta mig i Östergötland. Åtminstone för en månad eller så. Gärna i Ellen Keys villa eller i anslutning till Vadstena kloster. Skrev förresten min B-uppsats i historia om heliga Birgitta. Är mycket fascinerad av nunnor: Hildegard av Bingen, Katarina av Stommeln, Therese av Avila mf.)

(Det närmaste jag kommit nunneliv är ett 12-timmars retreat jag var på för några år sedan. Retreatet gick ut på att meditera under tystnad samt äta/läsa/umgås med andra- under tystnad. Det var en fin upplevelse och efteråt kände jag mig alldeles klar inuti – liksom lätt och renad.)

Ett viktigt mål under våren:

Spendera så lite pengar som möjligt (minus resorna).

Det är givetvis svårt att spendera lite pengar i innerstan. Men jag ska göra mitt bästa. Promenera och cykla istället för SL, undvika alla butiker utom de som erbjuder någon form av förtäring. Utnyttja bibliotekskortet istället för att köpa böcker. Gällande mat: gagna mig av storkok, dricka billigt vin.

Saker jag ska göra i vår – illustrerade av Edward Hopper:

Bo i en lägenhet med stora fönster

Bevista kaféer (många!)

Gå på bio – gärna i vacker blå kappa som framhäver mitt blonda hår

Besöka byggnader och platser med vacker, spännande eller fantasieggande arkitektur

Spendera kvalitetstid med min partner

Spana in välklädda män på gatorna (detta dock inte en Hopper, utan en Hopperinspirerad bild på Ryan Gosling för tidningen GQ).

2 thoughts on “Väntan, tankar, längtan”

Kommentera

