Anteckningar måndag kl 23:57, i sängen


Dana Levin: ”Bed painting”, 2000-tal

Grannen tvärsöver gatan har sin kristallkrona tänd dygnet runt. Som en diamantsol hänger den och glittrar över vårt vardagsrum.

Jag har blivit noggrannare: diskar, tvättar, städar, hänger skjortor, puffar till kuddarna i soffan i vardagsrummet, tänder otaliga värmeljus och går upp tidigt på morgnarna och gör frukost till Olle innan han går till jobbet – som Den Perfekta Hemmafrun. Undrar hur länge denna nit kommer att vara?

Gatorna är fulla av tarrbarr. På sopstationerna i vissa gränder ligger årets julgranar i högar. Ett beklämmande slöseri på växtkraft! (Not till mig själv: köp aldrig julgran!)

”Så går en dag från vårt liv och kommer aldrig åter”; denna romantitel av Jonas Gardell som etsat sig fast i min hjärna. Jag tänker på den ofta, tänker på vad jag gör med mina dagar. Skäms alltid när jag slösat bort en dag på ingenting alls.

Uteliggarna 1. Det sitter flera uteliggare vid Odenplan och jag ignorerar dem. De sitter där med sina kundvagnar och bananlådor och dragspel och Situation Stockholm-tidningar och pappmuggar och solstolar i plast. Och de ler när de möter min blick och jag ler inte tillbaka utan tittar bort. Det känns inget bra men jag vet inte vad jag ska göra. Jag blir så generad och oroad av att se dem där.

Uteliggarna 2. I lördagsnatt pratade jag med en ung uteliggare i tunnelbaneuppgången till Mariatorget. Han var i min ålder, hade stickad tröja, stort skägg. Jag hade druckit några öl och kände mig spontan. Slog mig ner bredvid honom och frågade varför han satt där. Upplyste honom om att det fanns ett härbärge i närheten där han kunde sova. Jag sa som det var, att det gjorde mig ledsen att se honom sitta där. Han var från Lettland, sa att han saknade pass men att hans situation ”inte var hopplös”: ”Jag kan vända den om jag vill”. Han sa att jag var den första som stannat och pratat med honom på länge, och att det gjorde honom glad. Vi missade tåget för att jag pratade med honom och Olle har retat mig oupphörligt sedan dess: ”Du kanske ska gå och hänga med din nya kompis på Mariatorget?” Säger han minst en gång per dag. Sedan skrattar han stort och muntert.

Uteliggarna 3. Är det att ”leva mer autentiskt” att sitta på gatan? Bör jag ha större sympati med låt säga en alkoholiserad uteliggare än en alkoholiserad aktiemäklare? Jag anser ju det. Men vad hjälper min sympati, i praktiken? Ibland blir jag trött på mitt kletiga självgoda rättvisepatos!

Information. Vilken information är intressant och vilken information är mindre intressant? Gagnar det faktum att jag blivit bättre på att städa allmännyttan? Troligen inte. Min bästa vän sitter i Umeå och sliter med en D-uppsats om Emilia Fogelklou. Är hennes text viktigare än min där jag skriver att jag har blivit bättre på att städa? Absolut! Men inte heller hennes slit är direkt livsavgörande, för någon annan än henne själv och en handfull Fogelklou-entusiaster. Bör hon bry sig om detta? Nej.
Bör hon göra något annat istället? Nej.
Bör jag skriva något annat än att jag har blivit bättre på att städa?
Kanske.

Olle innan han gick till jobbet imorse:
”Skulle du fortfarande tycka om mig om jag satt i rulle?”
”Ja. Men jag skulle tycka att det var jobbigt.”
Antal gånger denna fråga, i olika varianter, kommit upp i en parrelation? Förmodligen miljontals. Skulle du tycka bättre om mig om jag var smalare? Roligare? Vackrare? Mer intelligent? Tjänade mer pengar? Skulle du fortfarande tycka om mig om jag blev handikappad, fick cancer, blev dövstum, fick aids?

Mycket svårt att veta! Eller hur?

Sängdesign:


Sovrumsinteriör av inredningsarkitekt Shirley B Wainwright, tidigt 1900-tal


Säng i svulstig Napoleonstil, tidigt 1800-tal


Sänggardin (detalj), franskt 1700-tal


Säng, 1600-tal


Säng, tidigt 1500-tal

Det här skulle kunna pågå i en evighet så jag slutar nu! Men gamla högreståndssängar ÄR fascinerande!

Kommentera

