30 Januari: En dag i den nyblivna skrivskolestudenten S. Granströms liv

Förmiddag: Börjar bra. Jobbar i två timmar. Resulterar mest i strykningar.

Tar en kopp kaffe. Skriver beskäftiga råd till mig själv.

Runt tolv: Känner mig frusen. Tar en ”powernap” i två timmar.

Eftermiddag: Vaknar. Tänker att jag är misslyckad. Börjar sedan tänka på Jenny Diski. Framförallt inledningen till hennes Främlingar på tåg, hur hon beskriver Atlanten från däcket på lastfartyget hon åker med, att det är så fint. Tänker att hon minsann inte skulle få dåligt samvete över att ha sovit bort två timmar eftersom hon förmodligen avskaffade dåligt samvete från sitt liv redan 1981.

Går ut på balkongen och röker en cigarett. Fotograferar mig själv när jag röker för att kunna skriva en ironisk text om att jag röker en cigarett.

Mycket djup! Borde få extra pluspoäng för Solsjenitsynmössan! (Hm… att jag ser sliten ut skyller jag på vinkeln + ”obarmhärtigt ljus”. I själva verket ser jag alltid ut som en fotomodell.)

Njuter av utsikten. Tänker att jag aldrig har bott såhär fint. Önskar att det var mitt eget hem och inte bara i andra hand. Fantiserar den gamla vanliga fantasin som går ut på att jag över en natt blir Snuskigt Rik Och Oberoende – en dröm jag kan utantill vid det här laget.

Går in. Får syn på trapphuskatten. Det är en fantastisk katt. Döper den helt random till Alexej  för hans övermod (han skulle också kunna heta Napoleon). I helgen var han i bråk med de andra katterna på gården och skadade örat.

Bestämmer mig för att ta en promenad, tar med mig kameran ”för man vet aldrig när det dyker upp ett intressant motiv”. Ignorerar arbetsskuldkänslorna (borde ju för sjutton fortsätta skriva!). Går in i en antikbutik och träffar en man som heter Kenneth och som vill vara med på bild:

Kenneth i röd tröja + hans vän. Visst ser de trevliga ut?

Fortsätter till Odenplan. Bestämmer mig för att hälsa på Agneta på ”Epok antik och kuriosa”. Hon kommer liksom jag från Umeå men har bott i Stockholm sedan 1960-talet. När jag var där förra veckan mätte hon min skalle med ett måttband och upplyste mig om att den var ovanligt stor. Normalt ska omkretsen på en kvinnas huvud ligga runt 55 centimeter medan män ska ligga runt 58 centimeter. Jag mätte 59 centimeter. Ingen av hennes hattar passade utom en leopardturban – den köpte jag. Idag när jag träffar Agneta frågar jag om jag får ta några bilder på hennes butik till min blogg, det får jag. (Publicerar dem imorgon).

När jag varit hos Agneta känner jag mig lite hungrig och går till mitt nya stamkafé: Nybergs på Norrtullgatan. Idag är kafét fullt av studenter och pimpinetta damer med pälsar och pärlörhängen och rosa läppstift. Jag köper en kopp kaffe och en toscabulle och klämmer ner mig bredvid två väninnor i medelåldern. Eftersom vi sitter så nära varandra kan jag inte låta bli att lyssna på deras samtal. De pratar om:

  1. En resa till Florida som den ena väninnan har gjort alt. ska företa sig.
  2. Hundrasen Bichon Frisé.
  3. Bostadsrätter/ Stockholms bostadsmarknad (detta är ett mycket populärt ämne bland huvudstadens kafégäster har jag konstaterat efter ett par veckors observation av diverse bordsgrannar!)
  4. Inredning

Tuggar i mig min bulle och konstaterar att den är torr. Läser Knausgård. Hämtar en påtår och tänker att det jag tycker bäst om med Knausgård är hans dialoger; hur han låter dem breda ut sig över flera sidor, att han inte ekonomiserar. Skriver i min anteckningsbok att ”Samtidslitteraturen saknar överflöd!” Samt: ”Trött på välstädad prosa där varje ord vägs på guldvåg. Problemet: Att så lite blir sagt!” Drar därefter följande slutsats: ”Under 10-talet önskar jag en återgång till 1800-talslitteraturens generositet, där författarna bjuder på sig själva, där känslorna, dialogerna, beskrivningarna liksom svämmar över. Fram med Tolstojska ordvulkaner!” Slår ihop anteckningsblocket. Bestämmer mig för att gå hem.

På vägen hem stannar jag vid Norrtullshallen och köper en och en halv liter mjölk, ett teatrapak tomatsoppa, ett salladshuvud och två folköl. Det blir 83 kronor. Blir lite sur över priset. Tänker att jag ska äta gröt resten av veckan för att spara pengar. (Ett löfte jag inte kommer att kunna hålla).

Kommer hem, sprätter en öl och slår på datorn. Redigerar dagens bilder och skriver denna text.

SUMMERING:

Antal koppar kaffe: 3

Antal cigaretter: 2

Antal öl: 1

Antal fotografier: drygt 100

Antal skrivna sidor: 1

Nöjd med mig själv: Nej.

5 thoughts on “30 Januari: En dag i den nyblivna skrivskolestudenten S. Granströms liv”

  1. Jag ser att du står och feströker på din balkong, Sofia. Mycket bra!

    Älskar att du köpte den enda huvudbonaden som passade, what are the options liksom.

    1. Ja haha, tack! Luther slår mig dock i huvudet varje gång jag inte utför det jag anser vara ”förpliktigande” arbete; att blogga är ju bara roligt!

Kommentera

