Om det upproriska i att ”vara sig själv”

Det har varit skönt att vara utan internet! Harmoniskt! Och jag har hunnit läsa jättemycket, skriva… relativt mycket, titta på ett 6-timmar långt kostymdrama (Dickens Our mutual friend. Ett tips!). Jag har klottrat ner mer än 20 sidor dagboksanteckningar, tagit över 500 bilder.

Det händer något när man inte behöver ta hänsyn till yttervärlden (åh, den fascistoida jävla yttervärlden!); man blir mer koncentrerad. Känner tydligare än annars att det finns ett inre centrum att samla sig kring – och utgå ifrån. Kanske blir denna känsla än tydligare av den lyxiga tillvaro jag lever i; att jag just nu inte behöver tänka på någon annan än mig själv; jag känner ju inte likadant när jag jobbar. (Trots detta: Jag saknar att jobba! Saknar undervisningen, eleverna, till och med bråken! Hm… kanske särskilt bråken. Hemmafrulivet passar mig mycket dåligt, gör mig rastlös.) Jag ska inte skriva långt. Bara skriva att min internetdiet för tillfället är över samt bjuda på ett citat från veckans läsning:

Mycket ofta brukade jag säga att jag gjorde uppror mot det ena eller det andra. Långt senare kom jag på tanken att ifrågasätta detta påstående. Kunde det istället för uppror vara så att jag bara hävdade min egen uppfattning? / Anais Nin, Dagbok 3

Jag känner igen mig mycket i denna problematik; min känsla av att mitt liv i perioder har gått ut på att slåss. När jag i själva verket bara kämpat för att ”vara mig själv”!

Dagens låt. En favorit från 7:an (eftersom jag är en sån där patetisk typ som fortfarande älskar det jag älskade under tonåren).

2 thoughts on “Om det upproriska i att ”vara sig själv””

  1. riktigt härligt att du lyckades med att hålla dig borta från internet. det låter riktigt skönt att göra det nån gång, logga ut en månad eller så : D

Kommentera

