Förebilder: Joyce Carol Oates och Raymond Smith (stora romantikinlägget, eller: Piedestalens beskäftiga relationskrönika)

Joyce Carol Oates och Raymond Smith var gifta mellan 1961 – 2008, då Smith dog i sviterna av en lunginflammation. Träffades gjorde de när Oates var 23 år och Smith 31 (de gick i samma klass på University of Wisconsin–Madison där de studerade engelska; båda blev sedermera professorer i litteratur). De skaffade inga barn –  ett beundransvärt beslut med tanke på tiden – under större delen av 60-talet förväntades ju kvinnor fortfarande hemmafrua sig vid spisen och agera dadda – åt både ungar och man!

Deras 47-åriga (!) förhållande verkar istället för kärnfamiljebildande ha fokuserat på ett ständigt utforskande av den andre; dagliga samtal, arbetsgemenskap, djup respekt – och viktigast av allt – de verkar ha haft roligt ihop!  Såhär skriver Oates i sin dagbok 1974:

Älskande par som på allvar flyr den äktenskapliga plågan känner sig inte så jublande befriade som R. och jag ofta (man skulle kunna säga dagligen) gör.

Och efter Smiths död:

Since my husband’s unexpected death, I really have very little energy[…]My marriage—my love for my husband—seems to have come first in my life, rather than my writing. Set beside his death, the future of my writing scarcely interests me at the moment.

Och om lockelsen i lasterna/ eventuell otrohet skriver hon (1974):

Det finns ett visst slags kvinnor – ett visst slags män också? – som försöker göra det till en dygd att visa sig ointresserade av energin hos lasterna. Jag är inte skyldig till några laster, men absolut inte skyldig till att inte ha utforskat lasterna. När det handlar om att synda kan mina romanfigurer göra det i mitt ställe – ! De kastar sig rakt ut, de lider, ibland händer det att de lär sig något, ibland överlever de. På vad sätt de ska räddas väljer de på det hela taget själva, trots min självklara ”allsmäktighet”.

Exakt så vill jag också ha det! Livslång, fucking outtröttlig men samtidigt harmonisk  kärlek ”i verkligheten”, snedsprång, laster, dekadens ”i fantasin”. En så perfekt ordning! Och inga barn vill jag heller ha – om jag nu har mod nog att avstå dem – i längden.

Fler förebilder:

John Gregory Dunne & Joan Didion

June Carter och Johnny Cash

Och en icke heterosexuell förebild: May Sarton – denna underbara poet och dagboksskrivare! (Levde inte i ett livslångt monogamt förhållande men hade det lika bra ändå!)

Rätta takter Jack!

Tillägg: Men ja… innan man hittar den där ”enda, enda” att satsa på (vilket jag tror mycket mer är ett resultat av mognad, ”att våga stanna kvar” än av något mytologiskt Öde) bör man rimligtvis – som vårt individualistiska tidevarv så hårt inpräntat i oss – ha ”lekt av sig” som det så fånigt brukar kallas – som om man vore en parningsstinn fisk eller nåt! Ja. Det kan nog vara nödvändigt, åtminstone för att ”tillskansa sig en högre position bland sina vänner” som Mr Bennet skulle ha sagt. Och det var månadens, eller kanske årets, relationstips från Piedestalen. Gravallvarligt och konservativt, ty sådan har jag blivit med åren.

Ps. Min far brukar då och då säga att jag skulle ha passat bra som präst, kanske är han inte helt ute och cyklar. Å andra sidan; även läraryrket innebär ju att man får predika.

Min egen karl. Fotot taget på vår andra dejt – september 2009. Redan då kunde jag konstatera att han var: A) Jävligt jobbig (damp-intensiv). B) Fullständigt ointresserad av poesi och många andra av mina  ”vitala intressen”.  C) Inte typen som klär sig i kavaj och skjorta – något jag fram tills dess ansett som ett KRAV på min framtida man. Men: D) Ruskigt intelligent, skarp och intressant att prata med. Och viktigast av allt: E) Förbannat rolig. Så ack! Bristen på kavajer och poesi till trots kunde jag inte ha fått någon bättre.  Sannerligen (och Elizabeth håller med mig)  den bästa man jag nånsin mött!

Kommentera

