Det är lördagskväll, jag dricker te

Hej,

det är lördagskväll och jag dricker te. Det är alldeles tyst här hemma; utanför fönstret dalar ett stilla snöfall och på bordet framför mig fladdrar några tända ljus. Kvällen har varit lugn. På det sätt jag för några år sedan skulle ha klassat som ”tråkig” men som jag numera uppskattar. (Skyller på min digra ålder och härjade själ!) Jag har badat bubbelbad och läst  i Joyce Carol Oates dagbok,  och vi har ätit en delikat middag; rökt lax med bladspenat, jordärtskockspuré och stekta skogschampinjoner, kokt potatis med dragon och dijonsenap till. Som dryck: iskall Freixnet (budgetcava) – borde ge höga vuxenpoäng; särskilt eftersom vi inte ens drack oss fulla! (Det är alltid Olle som lagar maten, själv är jag analfabet i köket, om man nu kan uttrycka sig så, det kan man troligen inte.) Idag har vi (till vår stora lättnad, det är hemskt att leta lägenheter i Stockholm) funnit vårt kommande hem. Tillåt mig presentera vår nya granne:

Skogskyrkogården! (Gotaren i mig är mycket nöjd!)

Vi flyttar in redan nästa helg och har typ inga saker alls – inga möbler, inga husgeråd, inga mattor, lampor, inte ens kuddar och täcken (allt finns kvar i stugan i Västerbotten); vi kommer verkligen att få börja från noll. Försöker tänka att det ska bli romantiskt och äventyrligt – lite som i en Douglas Kennedy-roman. Men ja … jag får väl se.

4 thoughts on “Det är lördagskväll, jag dricker te”

  1. Mycket lycklig för din skull! Hur länge får ni uppehålla er där? (jag tänker så att det känns värt det att köpa ny inredning etc.) Grattis!

  2. Tack! Vi får hyra till 1 oktober, känns som en smärre evighet just nu :).
    Ps. Jag orkar inte bojkotta smileysarna (hur sjutton böjer man det?) längre, de är fula, men effektiva. Bara att acceptera.

  3. Åh, Skogskyrkogården, tallarna, så fantastiskt! Och så skönt med boende som fixar sig. Jag bor granne med en liten kyrka med tillhörande kyrkogård, det är fantastiskt att sitta med öppna fönster om somrarna och låta klangen av klockorna dåna in i rummen. Och mycket gotiskt så fort dimman dyker upp!

  4. Johanna, jag är avundsjuk på ALLT med ditt boende (utom kylan då). Så underbart det låter med kyrkklockorna! Jag är inte så mycket av storstadstjej så jag tycker att det ska bli skönt att komma en bit utanför tullarna.

Kommentera

