Fem citat

All den aggression vi inte får uttrycka mot omvärlden vänds mot det egna jaget och kristalliseras i det sadistiska överjaget.

/ Freud

Det är grymt att måsta plikta med sitt liv bara för att man fötts.

/Ur Peer Gynt av Ibsen

Jag är virtuos på skuld och skam.

/P O Enqvist

Och jag förfärades av tanken på allt vårt livs elände och lastbarhet och förstod inte, hur allt detta hade kunnat få ett sådant grepp om mig. Hur bad jag icke då till Gud av mitt renaste hjärta, jag kände inte köttet, jag var… Men nej – köttet krävde sin rätt: knappt en timme hade gått, förrän lasten och fåfängan åter hade höjt sin röst inom mig. Jag somnade in med huvudet fullt av drömmar om kvinnor och berömmelse.

Ur Leo Tolstojs Dagbok

Att inte i några avseenden hysa annat än måttliga känslor tycks vara den enda garantin för att vid speciella tillfällen slippa känna alltför djupt.

George Eliot, beskriver Mr Casaubon i Middlemarch

Kommentera

