Vårsalongen

Var på Vårsalongen på Liljevalchs i lördags och tänkte att jag skulle ”tycka till”. För enkelhets skull (och för att jag är för lat för att sammanfoga mina tankar till ett helgjutet resonemang) presenterar jag mina åsikter i punktform:

1: Det är orättvist att utgå från att konst (någon form av konstnärligt skapande överhuvudtaget) behöver ha en (samhälls)nyttig funktion. Konstens eventuella syften bör alltid vara personliga – och frivilliga.

2: (Samhälls)nyttig konst är ofta tråkig.

3: Konst utan något syfte alls är ännu tristare.

4: Många av konstverken på vårsalongen var, allt som allt, både tråkiga och svåra att uppfatta ett syfte med. (Med ett fåtal undantag som jag ska presentera här så snart jag har tillgång till mitt bildredigeringsprogram och kan tömma min kamera.)

5: Det är taskigt att racka ner på unga och/eller oetablerade konstnärer (vilket vårsalongen till stor del består av).

6: Skitsamma.

(7:  Inom parentes: Tycker ändå att man bör försöka framkalla nåt slags temperament eller känsla eller originalitet om man nu absolut vill kalla sig konstnär. Och om man misslyckas med detta; åtminstone satsa på att slutföra den grej man vill ha cred för (= konstverket ifråga.))

8: De kommer åtminstone tjäna lite pengar. Och det är ju alltid bra. (För konstnärerna ifråga alltså.)

9: Skitsamma.

 

2 thoughts on “Vårsalongen”

  1. Jag var på vårsalongen i dag och vad kan jag säga som du inte redan sagt? Tja, att de flesta var klåpare kanske. Men det var du ju inne på när du beklagade dig över bristen på originalitet. Många Jockum-adepter var det. Nästa år är det kanske upp till oss att skicka in något mer banbrytande.

Kommentera

