Jag är 19 år och har stora problem med min första universitetskurs

Måndag 3/3 – 2003

Har varit i skolan och haft textseminarium. Retade mig på min grupp som var tröga och omständliga när jag ville att vi skulle vara snabba och effektiva.

L hade lärt sig ett nytt ord:

Det är verkligen ENIGMA i Oidipus, det är så himla mycket ENIGMA, ENIGMA, ENIGMA…” (Hon tjatade.)

Läraren frågade vad hon menade, L:s svar var tvekande, sedan förklarade läraren att ordet betydde ”pregnant bild” och därför inte passade i just det sammanhang hon nämnt.

Hela klassen tycks bestå av dumhuvuden:

Vår redogörelse är mer EXAKT, och vi har gjort en tydligare åtskillnad mellan perepeti och anagnosis. Peripetin inträffar på sidan 112 då Iokaste säger till Oidipus…”

Någon räcker upp handen:

Nu måste JAG få bidra med MIN tolkning i diskussionen. Jag vet inte vad NI har tagit del av för fakta men i en bok som JAG har läst så står det faktiskt SÅHÄR…”

Nu är det väl ganska UPPENBART att det inte förekommer något uttalat kvinnoperspektiv…”

Alla är så VIKTIGA hela tiden! Kanske är litteraturvetenskap ett ämne för snobbar, inte vet jag, men det enda folk tycks vilja är att hävda sig själva och bräcka alla andra; någon form av verbal masturbation. Jag måste vara konstig men jag ser bara idioti omkring mig, undrar om mina ögon är inställda på skit? Jag vill somna på föreläsningarna, de är så tråkiga! Det finns en stor SYND och det är att sakna självkritik.

Tisdag 4/3 – 2003

Har just blivit färdig med alla frågor kring Medea, det har tagit hela kvällen. Gillar Medea, det är det enda drama hittills som lyckats fånga mitt intresse så pass mycket att jag lyckats glömma sidantalet under läsningens gång.

Fredag 7/3 – 2003

Har gett de pretentiösa typerna i klassen ett passande namn; POLOTRÖJORNA. De är som beige korrekta polotröjor. Tråkiga. Jag läser och gör vad jag ska, men utan entusiasm. 

Jag hatar elitism. Stämningen av; ”läs det här för det är KULTUR och därför är det BRA.” Visst, lärarna understryker att det är bra att ifrågasätta dogmer, men ändå existerar inget verkligt ifrågasättande. Alla bugar ner till knäna.

Vad det än går ut på så handlar det i alla fall inte om att UPPLEVA konsten. Snarare att FÄNGSLA konsten. Ungefär som med exotiska djur på zoo: Alla samlas runtomkring och stirrar på den underliga varelsen innanför gallret och alla uttrycker sitt ”ooh”, men vad ingen tycks fatta är att djuret LIDER och att dess tillstånd är ONATURLIGT.

Antar att jag är mer upprörd över universitetsmentaliteten än vad jag har velat erkänna för mig själv.

Studera, lära, det är att acceptera, acceptera att acceptera.” Sa Michaux vid något tillfälle i en intervju. Och så är det, att studera är att KAPITULERA.

2 thoughts on “Jag är 19 år och har stora problem med min första universitetskurs”

  1. Å fy fan! Vad jag känner igen mig! Jag drömde om den akademiska kvarten, givande diskussion, nya tankevärldar att erövra i sällskap av kunskapshungrande analytiska kursare som strävar efter insikt och upplysning.

    Tji fick jag. Det enda jag borde gjort var att ta poäng, ta poäng, ta poäng och trycka ned andra med svåra ord de låtsas ha lärt sig… det är det enda som räknas. Faktum är att de flesta på campus ÄR fega idisslare. Min slutsats är att den egna inre resan gör man allena, om man vill göra den på sina egna villkor och inte på andras.

    Pepp! Önskar jag träffat dig där i korridorerna 😀

  2. Hihi. Skulle nog ha varit svårt att hitta mig i korridorerna på den tiden dock, satt av i princip samtliga raster längst inne i rökrummet som en asocial skugga…. Bet däremot ihop och tog mig igenom ytterligare fyra och ett halvt år – lutheran som jag innerst inne är 🙂 (i rättvisans namn måste jag tillägga att de andra kurserna var mycket roligare!)

Kommentera

