Uppdateringar från mitt nya kontorsråtteliv

Konstaterande 1: Som kontorsråtta får man snabbt ont i ryggen. I alla fall om man som jag lätt glömmer bort vikten av ”en god hållning” och säckar ihop som en kutryggig gammal tant över tangentbordet.

Konstaterande 2: Det känns (trots ryggont) bra att ha börjat jobba igen. Som om jag fått ”ett större existensberättigande” genom denna ”frälsande vardagsplikt”. Jag tillhör den människosort som plågas av mer eller mindre konstant dåligt samvete när jag inte gör ”något vettigt”. ”Något vettigt” = underkastar mig saker som antingen är tråkiga, nyttiga eller som man erhåller betalning för. ”Ovettigt” = bejakar mig själv och min lättja i alltför stor utsträckning.

Konstaterande 3: Det är så mycket lättare att vara en bitch i text än öga mot öga med någon. Av denna anledning anstränger jag mig för att skriva så snällt som möjligt till mina elever och försöker undvika formuleringar av typen: ”uppsatsen brister gällande referenser och källhantering i delen för tidigare forskning. Du bör också se över ditt språk; talspråk hör inte hemma i vetenskapliga texter.” Ju senare på dagen, desto större risk för bitchighet.

Konstaterande 4 (egentligen ett rättfärdigande): Jag arbetar tämligen effektivt = min inkorg med elevuppgifter är nära på tom = jag kan utan dåligt samvete blogga bort ett par minuter.

Konstaterande 5: Mitt kaffe smakar bränt och avslaget på det där sättet som det bara gör när det stått framme en hel dag på en uppvärmningsplatta. Det känns hemtrevligt på något sätt. 

Kommentera

