Lördag 16 juni

Sitter uppkrupen i soffan i vårt vardagsrum. Har ägnat morgonen åt att titta i mina konstböcker (och övervägt att klippa sönder dem, tycker om att sätta ihop reproduktioner till collage och hänga upp på väggen) samt funderat över hur jag kan inreda rummet så att det blir trivsammare. Jag har också lärt mig ett nytt ord som jag ska skriva ner på en gång så att jag inte glömmer det; misoneism = ”en oresonlig rädsla för- och hat mot nya tankar”. (Hittade det i Jungs symbollexikon tillsammans med en nidbild av en apa; ”människans vän och broder” från engelska Punch från år 1861, apropå den dåtida misstänksamheten mot darwinismen. Stöter för övrigt ofta på skämtteckningar från Punch, skulle vara roligt att bläddra i ett gammalt nummer.)

Ska nu försöka införliva mitt nya ord i min vokabulär; jag tror att misoneism är vanligare än man kan tro; nya tankar, reformer, omstruktureringar men kanske främst uppfinningar, är om inte läskiga så åtminstone besvärliga/tröttsamma eftersom de – om de får genomslagskraft – kräver att man måste maka plats åt dem i ett liv man redan upplever som knökfullt (av materiella ting eller av relationer eller av tankar, projekt, planer eller måsten). Ett exempel; min mamma köpte nyss en Iphone för femtusen kronor därför att ”alla” har en Iphone och därför att hon känner sig ”tvungen att hänga med i tekniken” eftersom hennes vänner har ”börjat mobba” henne för att hon ”alltid är sist med allt”. Samtidigt tycker hon inte att hennes telefon behöver ha någon annan funktion än att hon kan ringa med den = hon har lagt ut pengar på något hon egentligen inte känner något behov av.

Åtminstone när det kommer till ny teknik tvingas den ofta (nästan alltid) på oss genom marknadsföringsknep som refererar till värden bortom prylen ifråga = det är inte uppfinningen i sig som är viktig utan det egentliga värdet ligger i det faktum att uppfinningen underlättar grundläggande aktiviteter, till exempel att ”hålla kontakten med vänner och familj”. Särskilt i vår konsumtion av informationsteknik tycks vi helt ha glömt bort att det inte krävs tio olika prylar och apparater för att genomföra en sådan ursprunglig aktivitet som att umgås med människor i vår närhet. (Ett annat smart marknadsföringsknep är att länka nya prylar till värdeladdade ord som ”revolutionerande”, ”progressiv” eller ”banbrytande” tillsammans med tal om ”framtiden” eller ”morgondagen”. Vikten av att ”hänga med i utvecklingen” är direkt kopplat till status; du får pluspoäng för varje ny skinande pryl du adderar till ditt liv. Är du först i bekantskapskretsen med att introducera denna pryl föräras du dessutom ett smickrande skimmer av ”pionjäranda”. )

Jag skulle kunna skriva mer om detta, men då kommer hela dagen att gå åt. Utanför mitt fönster gungar lönnen upp och ner, saftigt klorofyllgrön mot den vita himlen och pärlformade regndroppar klänger sig fast vid dess grenar. Jag är ganska förtjust i regn, särskilt gillar jag mörka moln, kanske framförallt stora tunga hotfullt upptornande åskmoln. Häromdagen åskade det. Jag satt på Gubbängens tunnelbanestation och väntade på tåget mot Vällingby och vita blixtar skar över himlen. Regnet vräkte ner. Och himlen var sådär fantastiskt kontrastrik; mörk och ljus, grå, nästan svart med små partier av blått. Emellanåt tittade solen fram. Hann njuta av detta scenario i nästan femton minuter eftersom tåget var försenat, det satt fast i Farsta med vagnfel.

I mina inredningsplaner till vardagsrummet ingår en formlig explosion av växter; en tredjedel av ytan får gärna bestå av ren djungel. Hittills finns här tolv växter. Jag adderar gärna ett dussin till.

Nu är klockan tio över två. Ska strax väcka Olle, vi ska åka och köpa en ny bokhylla.

Glad lördag! 

Målning: ”A passing storm”, Frederic Edwin Church, 1849

Kommentera

