Peter Gays Freudbiografi

Hyacintsäsong hemma hos mig nu, lökarna jag köpte hem förra veckan har redan slagit ut. Jag har placerat en alldeles intill mig vid sängbordet, en rosa. Jag är sjuk igen. Jag har varit sjuk hela hösten känns det som. Samtidigt är det trevligt att ha en ursäkt för att sitta i sängen en hel kväll och dricka te.

Jag läser Peter Gays Freudbiografi och den är jättespännande. Detta är vad jag har lärt mig hittills (återigen en tråkig summering mest för min egen skull):

Freud var sina föräldrars favoritbarn och den enda i familjen som fick ett eget rum (de andra fick dela tre och tre).

Huset i Freiberg där Freud föddes (en smedja, familjen bodde i ett enda rum på övervåningen *mycket evangeliskt*).

När Freud började på universitetet i Wein studerade han humaniora och filosofi innan han utbildade sig till läkare. Han aktade sig dock noga för att läsa Nietzsche eftersom han fruktade att denne skulle förekomma honom i insikter han ville arbeta sig fram till på egen hand.

I den tidiga tjugoårsåldern åkte Freud på studieresa till Trieste där han spanade på ”italienska gudinnor” (utan att ta kontakt med dem) och dissikerade 400 ålar i jakt på deras könsorgan (man trodde på denna tid att ålar var hemafroditer).

Under studietiden började Freud ta kokain (som ännu inte var klassad som drog utan som användes som bedövningsmedel vid operationer) för att dämpa sina nervositetsproblem i sociala situationer och skärpa sin koncentrationsförmåga under stress. Han kom att bruka kokain i många år ”utan att utveckla ett beroende”.

Freud verkar inte ha haft några kärleksrelationer och var kanske rentav oskuld när han träffade sin blivande fru Martha Bernays. Under deras fyra år långa förlovning (då de bara träffades vid tre tillfällen men skrev till varandra varje dag) tycks han också ha levt i strikt celibat. Han var häftigt förälskad men förklarade samtidigt för henne att han ”kunde vara tyrannisk” och försökte inledningsvis – och i många år framåt – på grund av svartsjukt kontrollbehov få henne att bryta med sin mor och syster.

Sigmund och Martha året innan de gifte sig (de var gifta i över 50 år!)

När de väl var gifta tvingade Freud Martha att förneka sin judiska tro eftersom han ville att deras liv skulle vara befriat från religiositet och vidskepelse. Vad gällde kvinnans ställning var Freud konservativ och ville inte ha någon emancipation utan menade att kvinnor var skapta för moderskap och sysslor inom hemmet. Han ifrågasatte heller aldrig sin roll som hemmets överhuvud.

Freud utvecklade ofta passionerade vänskapsrelationer och tycks bara ha kunnat ha en ”bästis” i taget som han gärna överöste med lovord och känslobetygelser. ”Du är den ende Andre”, ”mitt alter” skrev han till exempel till sin vän Wilhelm Fleiss när de just hade lärt känna varandra. Samma beteende hade han gentemot de lärare han beundrade och han imiterade gärna deras sätt att vara.

Freud var mycket känslig och, psykoanalysens fader som han kom att bli, hade en tendens att överanalysera och tolka allt han kände och allt som hände honom. Därför drabbads han emellanåt av en oresonlig vrede när han fått för sig att han blivit avvisad eller bara inte tillräckligt entusiastiskt bemött, och då kunde han snabbt bryta med de som han tidigare kommit så bra överens med. Samtidigt tycks han ha varit medveten om problematiken och skrev vid något tillfälle att”en intim vän och en hatad fiende är vad mitt känsloliv alltid krävt (…) jag har alltid vetat att på nytt skaffa mig bådadera.” Enligt biografen ”sammanföll (ofta) vän och fiende i samma person”.

Freud och Fleiss

Nu ska jag läsa vidare. Godnatt!

Kommentera

