Sömn

Elene Usdin                                                                                                                Elene Usdin; “Chaude nuit d’été”

Anja Niemi room 81                                                                                                                         Anja Niemi; ”Room 81”

Noteringar/avreaktion:

Jag längtar efter fri sikt. De senaste månaderna har jag varit tvungen att censurera mig själv så mycket.

Vad övervakning gör med din själ: Du geggas ihop och kan inte längre identifiera vad du ”verkligen” tänker/känner från det du ”tror att du borde” tänka/känna (bitihop-faktorn).

Det sämsta mellanmänskliga beteendet: Nålstick. Att antyda precis lagom mycket för att det ska svida till, sedan retirera bakom överslätande floskler: ”Åh, du får inte ta illa upp. Jag förklarade bara hur JAG skulle agera om jag var du, men du är NATURLIGTVIS fri att göra som du vill.”

MYGGOR! Dag-in-dag-ut.

Jag är så väldigt dålig på konfrontationer. Men idag lämnade jag faktiskt bordet och gick.

Vad jag lärt mig: att ingen applåderar dig för att du vänder andra kinden till. Och samtidigt: att det är bättre att fly än att illa fäkta.

Kommentera

