Äsch, jag bloggar väl lite då!

Hade inte tänkt blogga idag eftersom jag är trött och lite sjuk och inte har något att säga, men nu gör jag det ändå eftersom jag ägnat de senaste timmarna i liggande ställning i soffan och halvdåsat och sedan blivit pigg och nu känner jag inte för att gå och lägga mig och har inget att fördriva tiden med. (Min hjärna är för trög för uppfordrande aktiviteter som att läsa eller se film eller städa upp i köket eller vad jag nu brukar göra. Vad brukar jag egentligen göra?! Gör jag någonsin något överhuvudtaget, alltså något på riktigt, något vettigt?)

Måste dröja vid denna parentes. För den där tanken som nyss slog mig – mitt livs brist på aktiviteter – har nu försatt min hjärna i gungning. För jag ”gör” verkligen inte mycket alls. Det bästa jag vet är att sitta ner och typ tänka. Eller läsa. Eller skriva. Eller googla konst (och mode, bör kanske tilläggas i rättvisans namn). Och jag känner alltid en våg av…  ja, lättnad, när jag varit ute och kommer hem igen och kan återuppta detta… vad det nu är; sittande? 

Fast idag har jag faktiskt gjort någonting, en massa saker, trots min sjuklighet. Jag har träffat en handläggare på arbetsförmedlingen för att fixa a-kassa de 38 procent jag inte jobbar och jag har besökt vårdcentralen och varit på apoteket och jag har fikat på detta mysiga kafé samt lämnat tillbaka böcker på biblioteket och lånat nya. (Två av författare som börjar på C: Christine Falkenland och Clarice Lispector och så en av en författare jag inte hört talas om tidigare; Jenny Erpenbeck. Hennes bok hade den suggestiva titeln ”Hemsökelse”, det var därför jag lånade den.) Jag har också lärt mig om skalbaggar. Tänker att fjärilar är lite uttjatat att samla på så min romankaraktär (eller vad man nu ska kalla honom så att det låter mindre högtidligt) får istället ägna sig åt dessa; Coleoptera. Visste ni att skalbaggar är den artrikaste inte bara bland insekterna utan i hela djurriket? Bara i Sverige finns 4 400 arter.

Nedan: frimärke föreställande läderbagge med tilltalande latinskt namn.

frimärke läderbagge

Godnatt!

Kommentera

