Ljuset! Del II

martin-johnson-heade-sailing-by-moonlight-1875”Sailing by Moonlight”, 1875

Martin Johnson Heade; Twilight on the St. Johns River”Twilight on the St. Johns River”, 1885

Duck-Hunters-in-a-Twilight-Marsh-1866”Duck Hunters in a Twilight Marsh”, 1866

Målningar av Martin Johnson Heade

Ps. Jag vet inte varför jag alltid måste skriva ut årtalet då en tavla är gjord. Av någon anledning är detta extremt viktigt för mig, nästan som ett tvång. Ibland låter jag på riktigt bli att posta en bild om jag inte kan redovisa för den där detaljen, oavsett hur förtjust jag är i övrigt. Det är samma sak med antikvariska böcker jag köpt; om jag inte hittar tryckåret på försättsbladet eller någon annanstans i boken blir jag halvt galen och måste leta rätt på utgåvan på nätet. Sist det hände var med denna samling av Gogols noveller. Jag tror att alltihop är en skada från åren jag pluggade historia. Ds

3 thoughts on “Ljuset! Del II”

  1. Jag tycker årtal vid tavlor är jätteviktiga. Det sätter dem i ett sammanhang för mig, så att det inte bara blir bloggpynt. Plus att det är väl relevant för tolkningen också, vad det eventuellt skulle kunna spegla i samtiden. Två målningar i samma stil från 2000 och 1880 betyder ju förmodligen inte samma sak.

  2. Jo, det är ju så jag tänker också, att det är viktigt att kunna placera dem i ett historiskt sammanhang. Men när det kommer till bokutgåvor tänker jag att det inte borde vara så himla viktigt för mig att veta om boken är publicerad 1954 eller 1972. Men det är det. Möjligen handlar det om en nyfikenhet på själva layouten – att kunna identifiera- och särskilja trender hos olika decennier. Typ som ett blankt, glansigt omslag i urvattnade pastellfärger utan utgivningsår – är det då frågan om en bokklubbsbok från slutet av 70-talet eller från början av 90? Det skulle kunna vara både och. Fast i 70-talsutgåvan kanske papperet har gulnat mer, är lite strävare, luktar mer unket. Men det skulle även en utgåva från 80-talet kunna göra = stor förvirring = måste veta! Och en spröd, häftad och brevknivsuppsprättad utgåva av Harry Martinssons ”Utsikt från en grästuva” med en sirlig akvarell som omslagsmotiv, är den från 30-, 40- eller 50-talet? Svårt. Ytterst svårt. (Tittade efter, den var rentav från 60-talet, det hade jag aldrig kunnat tro!) Ja, och sådär håller det på.

    Ja, visst är målningarna fina? Den översta är nog min egen favorit!

Kommentera

