Från snö till älvor och troll

Det snöar så fint utanför fönstren idag. Mjuka flingor virvlar mellan husen som om någon haft ett stort pyjamasparty uppe i himlen och kvaddat ca hundratusen dunkuddar. Flingorna påminner verkligen om dun. Men egentligen inte fågeldun utan mer om sånt som växer på myrarna uppe i Norrland; ängsull. (Växer kanske också i övriga Sverige?) Jag brukade plocka det när jag var liten och fantisera om att jag skulle stoppa dunet i mina stövlar när vintern kom, precis som trollen i Rolf Lidbergs ”Trollboken”. Jag älskade den sagan och pappa fick läsa den om och om igen för mig på kvällarna innan jag skulle sova (han brukade ligga bredvid mig i min säng, en bäddsoffa med hög rygg och fina sniderier, och han använde min mjukisdjurspanda som kudde). Framförallt var det bilderna som lockade, för både mig och pappa. Vi brukade titta på dem länge och drömma oss bort.

Rolf Lidberg ängsull

Min absoluta favoritbild var en bild där trollpappan visar sin trollson älvorna i skymningen. De där älvorna var så himla spännande och jag brukade fråga pappa om inte också vi kunde gå och titta på dem, och det fina med pappa var att han inte sa att älvor inte existerade utan istället att självklart skulle vi göra det. Och sen när vi var ute på våra skogspromenader – vi gick ofta på skogspromenader – brukade han säga att ”titta nu dansar älvorna” de gånger det låg dimma över marken. Min pappa. En otroligt bra pappa helt enkelt.

trollen och älvorna

(Ledsen för dålig bildkvalité)

Tror annars att det var jämnt lopp mellan älvor och troll. Minns att jag samlade på bokmärken med älvor, fick ett album från mormor som var fullt av dem och som var helt förtrollande. Där satt de uppflugna på blomsterstänger med sina nätta små kroppar och skira fjärilsvingar iklädda blommor och blad. En hade en blåklocka som mössa.

shirley poppy

geranium fairy

renfana

Jag älskade mina bokmärken. Och när jag nu googlade fram bilderna ovan fylldes jag av samma glädje som när jag var liten, en pirrig känsla av att naturen är magisk, och att blommor har små skyddsänglar som vi inte kan se.

Här är några fina älvmålningar jag upptäckt mer i vuxen ålder:

Ängsälvor_-_Nils_Blommér_1850Nils Blommér: ”Ängsälvor”, 1850

ÄlvalekAugust Malmström: ”Älvalek”, 1866

alvoridansMaximilian Lenz: ”A Song of Spring”, 1913

Och så en målning på dimma som skulle kunna föreställa älvor:

friedrich.morningCaspar David Friedrich: ”Morgon”, 1821

Åh, minns en annan grej nu. Den här ganska kitschiga bilden, förvisso inte på en älva utan en ängel, hängde ovanför min säng:

guardian angel with children on bridge. storm. antique postcard German

Jag tyckte att den var rätt läskig. Blixten i bakgrunden och forsen under den där trasiga bron. Och ängeln såg inte särskilt beskyddande ut utan mer stor och spöklik. Under en period var jag till och med rädd att den skulle materialiseras i mitt rum när jag låg och sov och stå böjd över mig med sina jättelika vingar när jag vaknade. Och vingarna skulle liksom ta över hela rummet, nå ända till taket och vara hårda och fjädriga som på en stor fågel. Ett scenario som framstod som rent fasansfullt.

Nu skulle det här inlägget egentligen inte handla om vare sig älvor, troll eller änglar. Associerade mig bort på villovägar som vanligt. Men, men, det jag egentligen skulle skriva om får vänta till ett annat inlägg. Nu ska jag släpa min snoriga person till närmsta Ica. Det finns inget att äta här hemma.

2 thoughts on “Från snö till älvor och troll”

  1. Maximilian Lenz, heter konstnären till kvinnorna och trädet. ”A song of spring” heter målningen. Jag älskar den! Och brukade också läsa Trollboken med min pappa. Blev alldeles mysig av detta inlägg 🙂

Kommentera

