Skönhetstisdag

Betty Grable

Idag har jag skönhetstisdag (enligt Olle, som studerat mina aktiviteter). Har lagt ansiktsmask, peelat, tvättat håret och gjort oljehårinpackning, målat naglarna och testat mitt nya serum. Serum. Är inte säker på om jag behöver detta med tanke på att jag redan använder rätt lyxiga hudkrämer, men, men, jag är en sån som faller för reklam och häromdagen fastnade jag för löftena kring Vichys nya Idealia Life Serum – vilket namn va – och travade således till apoteket, stod och stirrade på flaskan en stund och slog sedan till.

Att lägga 439 kr på nåt man kanske, förmodligen inte behöver kan med rätta tyckas en smula idiotiskt, men det känns bra! Att använda, låt säga, läppbalsam från L´Occitane och frisörschampon gör mig…munter. Jag blir verkligen uppspelt varje gång jag får pyssla med de här prylarna; tuberna, flaskorna, kladda ner händerna, gnida in deras innehåll i huden, inbilla mig att det här blir nog hur bra som helst. Det inger mig också känslan av att jag ”är sund” och ”tar hand om mig själv” och det blir inte sämre av att det hela inte kräver några motgifter (jag varken tränar eller äter nyttigt). Men ja, det skulle säkert vara bättre för mig om jag istället, låt säga, tog regelbundna promenader och åt mindre choklad.

Det här serumet i alla fall. Det har små skimrande guldpartiklar som jag antar ska reflektera(s i) ljuset eller nåt. Och det gör huden glansig, ”ger lyster” som det heter på reklamspråk. Men det luktar rätt illa. Har en för stark parfymdoft med en biton av kemikalier. Här nedan kan ni se ett exempel på sån där pseudovetenskaplig reklam jag brukar falla för:

???????????????????????????????

”78 % of women wanted to stop certain excesses in order to preserve their beautiful skin.” Vad fan är det? Måste jag dock invända. Själva grejen med att investera i sådana här produkter är väl för att man ska kunna fortsätta med sina excesser utan dåligt samvete? Så här borde det istället ha stått: ”78 % av kvinnorna i studien hade lättare att tillåta sig vin på kvällarna då de inte längre behövde oroa sig för trötthetstecken dagen efter.” ”9/10 women regained confidence in themselves” är ju också rätt deprimerande. ”-23 % dull signs of fatigue” låter i så fall bättre. För det är just det jag är ute efter när det kommer till sådana här ”mirakelkrämer”: Att jag inte ska se så trött ut, för gudarna ska veta att jag både ser och känner mig tröttare under den här tiden på året.

Min favoritkräm för tillfället är dock inte en ansiktskräm utan denna:

LOccitane-Lavande-Hand-Cream-B

En supermysig handkräm med en kvistig, stark lavendeldoft som får mig att tänka på min mamma, som alltid använder just lavendelhandkräm. Dock inte denna, utan den här. Känns så bra att få dofta som henne, särskilt när hon är så långt borta, och de dagar jag är extra mammasjuk smörjer jag in mig säkert en gång i timmen. Annars brukar mamma dofta av Dalissime från Salvador Dalí, en doft som för mig är direkt förenad med hennes kramar men som jag för den skull inte vill bära själv.

Över till något annat: Jag har börjat läsa en ny Duras; ”De små hästarna i Tarquinia”, som är mycket bättre än ”Lol V. Steins hänförelse”. Den utspelar sig på en kvävande het sommarort i södra Italien, med Medelhavet alldeles runt knuten. och cirkulerar kring huvudpersonen Sara och hennes två väninnor Diana och Gina – alla tre häpnadsväckande vackra societetsdamer som dricker Campari dagarna i ända. Det låter kanske outhärdligt men jag gillar det verkligen. Återkommer med en utförligare recension senare.

Avslutningsvis måste jag posta en målning jag tycker är fin och som också passar in lite i dagens tema:

Alfred George Stevens: ”The Bath”, c.1867

Högst upp: Betty Grable

Kommentera

