Mysrysa med spöken

Jag blev så sugen på att läsa den här romanen efter att ha läst Therese Erikssons recension i gårdagens SvD. Har annars inte läst skräckromaner sen jag läste mysrysare (en Harlequinaktig bokserie med skräcktema) och Anne Rice i fjortonårsåldern (fast Rices böcker var ju inte skräckromaner utan vampyrromaner). Men nu ljuger jag visst, förra året läste jag lite Edgar Allan Poe: ”Huset Ushers fall” och några till, men de var ju inte ett dugg läskiga. Och innan jul läste jag ”Skruvens vridning” av Henry James, som var jättebra.

The Awakening

Det finns något så tilltalande med spökhistorier tycker jag. Eftersom min syrra är en riktig skräckfantast ser jag alltid skräckfilmer när jag träffar henne (hon har en ständig lista på lager med filmer jag ”bara måste se”) och när jag gick i 4:an bildade jag ”Spökklubben” med en kompis. Vi brukade träffas på trappan utanför musiksalsen på lunchrasten varje måndag och berätta de spökhistorier vi samlat på oss under veckan som gått. Mina tidigaste berättelser var också just spökhistorier. Skrev en lång följetong som hette ”Mörkrets hus” som handlade om ett ungdomsgäng som skulle övernatta en helg i ett stort gammalt hus i skogen. Kom ihåg att en av killarna ”skejtade på grusplanen” framför huset, hur sjutton det nu gick till. I historien figurerade bland annat ett fotoalbum med uråldriga porträtt, en mystisk låda på vinden, steg på övervåningen fast ingen var där och en läskig gammal gubbe som kom och knackade på mitt i natten för att be om ett glas vatten. När de kom tillbaka med vattnet var han borta och en stund senare rasade brons ena räcke med ett väldigt brak. Kom ihåg att det var vinter när jag skrev den och att jag satt ensam vid köksbänken hos pappa – som var på jobbet – och att jag mötte min spegelbild i rutan och plötsligt blev rädd. Tänk om det stod någon där utanför och tittade på mig? Rädslan var lustfylld, kittlande.

the woman in blackThe Woman in Black

Här får ni tips på några favoritfilmer på spöktema: ”The Turn of The Screw” (filmatisering av James roman),” The Woman in Black” (dito av romanen i den nämnda recensionen), ”The Awakening” (filmatisering av Kate Chopins roman) och ”The Others”. Det dessa filmer har gemensamt är att de utspelar sig i pampiga gamla hus i atmosfäriskt dimmiga miljöer (vilket förmodligen är den främsta anledningen till att jag fastnat för dem).  Och så min absoluta favorit: ”The Ninth Gate”, som inte handlar om spöken men väl om djävulens bibel, med Johnny Depp och Emmanuelle Seigner i huvudrollerna.

The Others

Snygg och läskig trailer:

Högst upp: The Turn of The Screw

Kommentera

