Kafébesök

Igår satt jag och skrev på mitt gamla stamkafé Konditori Kungstornet, som jag brukade gå till när jag bodde i Stockholm 2004-2005. Det var ett trevligt återbesök! Åt prinsesstårta och drack bryggkaffe och lyckades plita ned tio hela sidor i min Stadsmissionen Remake-anteckningsbok.

Stamkaféer är viktiga för mig. På slutet har jag, efter att ha misslyckats med Gildas på Nytorget som alltid är klaustrofobiskt fullt, försökt göra Gunnarssons till mitt nya hak. De har underbara kardemummabullar, både DN och Svenska Dagbladet, och en fin panoramautsikt över Götgatan. Samt en hel del gamla gubbar i tweed (jag älskar gamla gubbar i tweed). Grejen är dock att det också där är ganska fullt och jag gillar tomma kaféer. Vill helst vara lite för mig själv, slippa höra samtal från bordet bredvid. Samt slippa känna mig så självmedveten. När ett kafé är alltför fullt tenderar jag att noja över min ensamhet, tycker mig höra gästernas tankar; ”där sitter hon alldeles själv och skriiiver”. Hursomhelst: Denna känsla upplevde jag inte på Kungstornet igår. Kanske går jag dit igen.

Kommentera

