Alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

dagar

En grej jag brukar tänka på är alla de dagar man aldrig kommer att minnas. Idag är en sådan dag. Och just därför ska jag punkta upp den och bevara den för evigheten (eller åtminstone tills min blogg kraschar ihop):

  • Vaknade klockan fem, låg och vred mig.
  • Steg upp kvart i sex och kände mig duktig. (”Jag är en sån som går upp i ottan minsann!”)
  • Åt frukost och läste igenom den text jag skrivit under helgen. Diverse funderingar om tillägg och ändringar.
  • Sminkade mig. Sprutade på parfym. Kammade håret. Borstade tänderna.
  • Rotade i garderoben och tyckte att alla kläder var tråkiga.
  • Valde en svart klänning och en grå tröja.
  • Speglade mig och tänkte att jag var medioker.
  • Ryckte i Olles fot utan att han vaknade, lämnade lägenheten och hade som vanligt problem med det tröga låset.
  • Sprang till bussen.
  • Åkte till Kungsträdgården. Läste i ”Veterinären” och njöt av utsikten över Stockholms höjder.
  • Bytte till tunnelbana. Skumläste i Metro: ”Förälder oroar sig för att dagisbarn leker tiggare”, ”Psykolog ger tips för hur man bemöter barn som leker tiggare”, ”Föräldrar oroar sig för sina ungdomar inför Valborg”.
  • Blev arg på artiklarnas förnumstiga ton och tänkte att de där föräldrarna för fan borde slappna av samt att den där psykologen kunde ta sig i röven.
  • Handlade lunchmat på Hemköp (= grönsaker och Ramlösa). Hamnade först i kön för en gångs skull. Kände mig upplivad över detta.
  • Drack kaffe och åt en kaka (nej, två!) i lärarrummet. Hejade på en kollega och några elever.
  • Kontrollerade att jag inte hade kakrester mellan tänderna i fickspegeln på mitt kontor. Startade datorn.
  • Hade svenskalektion med åk 1, gick igenom skrivregler och olika texttyper.
  • Hoppade över niorasten, pimpade istället en PowerPointpresentation med bilder i clip art-stil, vilket gjorde den otroligt mycket bättre.
  • Fortsatte svenskalektionen. Eleverna jobbade med diverse övningsuppgifter.
  • Initierade lässtund.
  • Avslutade lektionen.
  • Åt lunchsallad med mina arbetskamrater. Vi diskuterade sällskapsspel och Monty Python. Deltog aktivt i konversationen och var allmänt socialt välfungerande.
  • Kände mig därefter odefinierat nervös och nästan olycklig.
  • Kontrollerade mitt utseende på toaletten.
  • Fortsatte känna mig olycklig.
  • Satt på en kollegas rum och ältade mitt psykiska tillstånd. Han lyssnade tålmodigt och var allmänt snäll.
  • Tänkte att jag tyckte mycket om denna kollega.
  • Skärpte till mig.
  • Tog med min andra åk 1:a till Friends Quality Hotel i Solna för att se filmen ”Återträffen”.
  • Åt mjukglass tillsammans med eleverna i hotellets foajé, vi enades om att mjukglass var toppen.
  • Tvingade eleverna att sätta sig längst fram i salen där de visade filmen.
  • Såg ”Återträffen” och tyckte om den.
  • Lyssnade på eftersnack med Anna Odell och Peter Jihde. Ställde inte den fråga jag hade på tungan eftersom jag kände mig obekväm med att tala i mikrofon.
  • Blev irriterad på den övriga publikens frågor eftersom min egen – outsagda – var så mycket bättre.
  • Gick fram för att prata med Anna Odell när eftersnacket var över. Upptäckte att kön var för lång och kände mig lättad.
  • På vägen ut pratade eleverna om att de ogillade Peter Jihde. Höll i hemlighet med dem.
  • Diskuterade filmen med eleverna på parkeringsplatsen utanför hotellet, de tyckte också att den var bra, men var sugna på att åka hem.
  • Gick vilse med eleverna på väg till tunnelbanan eftersom Arenastaden ligger mitt i en byggarbetsplats och är omgärdad med diverse avspärrningar och staket.
  • Förklarade att jag inte tänkte att bjuda eleverna på korv eftersom ”kött är mord”!
  • Förklarade att jag bara skojade (åtminstone nästan). Men att det inte skulle bli någon korv i alla fall.
  • Fann till slut tunnelbanan, åkte till t-centralen med eleverna. Sa hejdå.
  • Travade genom tunneln mellan centralstationen och tunnelbanan och upplevde djup disharmoni med min omgivning.
  • Tog tunnelbanan till Skanstull, gick på Ringens köpcentrum och kollade klänningar på HM.
  • Blev besviken på HM:s utbud och arg på mig själv för att jag gått dit.
  • Promenerade hem via SoFo och kände mig törstig och trött.
  • Bytte trottoarkant för att slippa gå förbi välklätt folk på uteserveringar.
  • Kom hem. Låset krånglade inte!
  • Drack en liter vatten på stående fot i köket.
  • Kollade internet.
  • Redigerade gamla bilder.
  • Åt en tallrik fil.
  • Olle kom hem med mat och vin. Jag sa att jag redan ätit.
  • Tog ett glas vin.
  • Skrev det här inlägget.

Och nu ska jag ta en motvillig dusch och sedan skriva ytterligare en stund. Sen är den här dagen slut. Ack, meningsfull äro vår färd!

Bild högst upp: En naturlig skönhet i chic Musse Pigg-t-shirt. (Smink är en antifeministisk uppfinning framtagen av patriarkala förtryckarstrukturer!)

Kommentera

