Nu

Nu räknar jag dagarna till valet är över. De valaffischer som trängs på varenda busskur, reklampelare och tunnelbanestation har börjat gå mig på nerverna. Dels för att de, med Bruno K Öijers ord, ”förfular landskapet”. Dels för att de är förvillande lika varandra (vältvättade porträtt på präktigt leende politiker mot blurrad bakgrund – har hela bunten anlitat samma stylist och fotograf?). Dels för att deras färgglatt fetade slogans egentligen inte säger något alls: ”Rösta för skolan” – jamen, alla partier tar ju ställning ”för skolan” just nu. ”Ja till invandring” – är det något parti – utom SD – som motsätter sig? ”Nu bygger vi Sverige” – ni har haft åtta år på er?! Och så vidare. (Nu nämnde jag blå valslogans, men naturligtvis finns det fåniga och intetsägande slogans också på den rödgröna sidan.)

Lika trött är jag på mitt Facebookflöde där alla tävlar om att hata SD och älska FI. Vad jag tänker när jag läser det sjuhundratolfte fördömande – och reflexmässiga – inlägget om att Jimmie Åkesson är sämst: Vad skulle ni ta er till om han inte fanns? Vad skulle hända med den rörande gemenskapen? För naturligtvis är det skönt att förenas genom hatet som över en värmande lägereld. Med detta inte sagt att jag försvarar SD eller Åkesson, men jag tycker att hysterin är överdriven; för det är redan ett uppenbart faktum att de aldrig kommer ges möjlighet att genomdriva sin politik eftersom inget annat parti vill samarbeta med dem. Klart slut. Slappna av och fokusera på något annat en stund.

Jag tycker att det demokratiska klimat vi lever i idag är infantilt. Man förenklar, kategoriserar, struntar i att lyssna på varandra och kräver samtidigt respekt. Jag misstror alla som inte kan konsten att lyssna, som är alltför ensidiga och som framför sina åsikter med distanslöst glödande entusiasm. (Likaså är jag misstänksam mot åsikter som är alltför populära, som tydligt belönas.) Och alla – oavsett blocktillhörighet och ideologi – som uppfyller dessa kriterier är jag därför fullständigt ointresserad av.

4 thoughts on “Nu”

  1. Fint formulerat! Jag håller helhjärtat med. Blir så oerhört trött när detta att hålla två tankar i huvudet samtidigt verkar fullständigt omöjligt.

  2. Det här inlägget var så sant! Har känt precis samma sak som dig nu i 2 veckor. Kan inte politiker ta till sig vad andra säger och sluta smutskasta varandra? Visst, de kanske har olika ideologier men det förhindrar väl inte att de kan visa respekt mot varandra. Är urbota less på att alliansen smutskastar de rödgröna och tvärt om. Kan de inte bara ta det bästa från båda sidor och mixa ihop till det ultimata partiet?
    Bra skrivet förresten syrran!

  3. Men tyvärr är det ju så att vi har dom politiker vi förtjänar. Ideologierna hamnar i bakgrunden, den slätaste huden, dom vitaste tänderna är viktigare. SD ja, vad de flesta inte tänker på är att det är det tredje största partiet. En avsevärd mängd människor har med andra ord röstat fram dom! Detta är ett faktum, man måste fråga sig varför, inte negligera det. På det sättet är det större fara att dom ökar istället. Under tiden som de övriga kastar skit på varann… Blir en intressant valvaka ikväll.

  4. Ja, det kommer nog att bli ett intressant valresultat också. Ser ut att bli stora splittringar – och en del kaos – i riksdagen de kommande fyra åren. Förhoppningsvis blir resultatet ökad självkritik hos samtliga parter.

Kommentera

