Jag längtar efter snö

George Sotter (1879-1953) Silent Night c1923

Jag längtar efter snö men det enda som bjuds är regn och fukt och snålblåst. Därför tröstar jag mig med vinterbilder.

Här ovan ser ni ”Stilla natt” av George Sotter, målad omkring 1923. Visst är den underbar? Den blå snön, trädens kala, svarta grenar och det stora huset med sina mörka fönster. Jag skulle gärna pulsa fram över den där gården och knacka på i stugan strax intill. Av någon anledning får målningen mig att tänka på mormor, och på min barndom. Vet inte riktigt varför.

Jag längtar till advent också. Egentligen en morbid längtan för julen brukar få mig att må riktigt jävla dåligt. Men jag gillar i alla fall pyntet och glöggen och pepparkakorna. Nedan ser ni ett fint gammalt julkort från Tyskland som jag egentligen borde ha sparat till december, men det struntar jag i:

vykort

Motivet får mig att tänka på Norrland, och mer specifikt på mammas hemby som ligger på gränsen mellan Västerbotten och Ångermanland. Där finns det lador och renar och höga blå berg och om vintern är träden tunga av snö. (Jag är dock medveten om att det är kronhjortar, och inte renar, på bilden.)

Igor Medvedev

En annan vinternattsmålning, av Igor Medvedev. Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till den överrealistiska men samtidigt superromantiska stilen. Är det vackert eller kitschigt eller både och? Jag bestämmer mig för både och. Månen går för övrigt rätt genom bilden, är nästan bländande. Lägg märke till den ylande vargens rykande andedräkt.

William Launt Palmer

En vårvintrig målning av William Laurent Palmer, också denna får mig att tänka på mammas hemby, och på ån som rinner där, lite vid sidan av samhället, mellan åkrarna och skogen.

Village Street in Winter, 1865-1870 Gustave Courbet

Byavinter i fransk tappning av Gustave Courbet. Inte lika idyllisk som ovanstående men desto mer fantastisk. Jag gillar de kladdiga färgerna; det känns nästan som en tavla att äta. Scenen är väldigt ödslig och det vilar en sömnig leda över det hela. Jag tänker mig att Madame Bovary växte upp på ett sånt där ställe (fast utan berg) och att det var därför hon senare blev så rastlös och fixerad vid storstan.

Maggi Cesare, Paesaggio di montagna 1939

Ännu en ätbar målning: Maggi Cesare; ”Paesaggio di montagna” från 1939.

Pieter Breugel the Elder

Över till drama: ett apokalyptiskt motiv av Pieter Breugel d.ä. Människorna ser så små och ömkliga ut i förhållande till de höga, spetsiga och lätt hotfulla bergen. Och vad är det för fågel som kretsar i skyn? En drake? En urtidsödla? Jag blir nyfiken!

Jacob van Ruisdael – Staatsgalerie Schleissheim. Village in Winter by Moonlight (mid 1660s)

Ytterligare ett apokalyptiskt motiv. Av Jacob van Ruisdael, målad 1660. Historien känns verkligen mörk – och kittlande – när man studerar denna bild. Den liksom suger en in i sig.

Louis Douzett~Winter Landscape

Ännu ett mörkt motiv, av Louis Douzett, fast på ett mer gulligt sätt. Den här målningen känns nästan hoppingivande. Cool 3D-effekt dessutom.

in-the-wild-north-ivan-shiskin-1891

Sist ut en av mina stående favoriter: Den pampiga ”In the Wild North” av Ivan Shiskin från 1891.

Nu har jag fått mitt lystmäte på snö, åtminstone för ikväll. Måtte vintern komma innan veckan är slut!

Kommentera

