Efter jobbet

Efter jobbet

utsikt 2

…sitter jag på balkongen och läser ut min senaste bok; Den mänskliga faktorn av Graham Greene. För några dagar sedan läste jag ut Brighton Rock, en av årets hittills bästa läsupplevelser. Den och Samlaren av John Fowles. Två psykopater (även om Fredrick Clegg är mer av sociopat), två öden, helt olika slut. Båda otäcka och fascinerande, och på något underligt vis är det skönt att för en gångs skull inte sympatisera med huvudpersonerna. Skulle skriva mer om dem om jag inte var så dålig på att recensera sånt jag tycker är magnifikt, men båda rekommenderas varmt.

Och vad ska jag läsa härnäst? Den eviga frågan på väggen där. Kanske något av Balzac.

Kommentera

