Idag har jag umgåtts med stenar

Huse

Stenar 2

Stenar 4

Målet: Att skapa ett stycke karg ”kustträdgård” med sand, sten, skiffer- och betongplattor.

Som första steg har jag ägnat fem timmar åt att dels gräva upp gräsmatta och dels plocka sten ur jorden. (En del av stenarna och skiffret hittade jag dock på stranden för några år sedan.) Så sjukt mycket sten! Ett äkta Sisyfosarbete; stenen tar nämligen aldrig slut. Men jag hittade i alla fall mycket flinta från varvstiden och det är välkommet. Har slagits med broms, mygg och myror – många mötte en ond bråd död (en myra klättrade upp under min t-shirt och bet mig i sidan!), samt plundrat tusenfotingars-, maskars och stora genomskinliga spindlars hem (så vitt jag vet omkom ingen). Fy fan. Jag tycker att de är jävligt äckliga, alla dessa ljusskygga underjordiska varelser. Har funnit styrka i mormors ande, denna trädgårdsveteran, som tyckte att det var ”fjaskforen” när jag ojade mig över dylika företeelser de gånger jag hjälpte henne med rabatten, och i det faktum att jag visualiserat mig själv som en trädgårdslandets Rambo, tuff och skoningslös med grepen i hand och nerver av stål.

33711_441764088578_6889807_n

Mormor – hundra gånger tuffare än jag!

Rödvin balkongen

När jag var klar för dagen tog jag ett glas vin på balkongen. Notera det Gudrun Sjödénaktiga glaset – som jag älskar – och den blommiga solstolsdynan från 70-talet. Eftersom jag köper i princip allt second hand tar jag det som bjuds och oftast blir det grejer från just 70-talet. Kanske beror det på att folk är så kåta på grejer från föregående decennier att det inte finns annat kvar. Dynorna hittade jag på en loppis igår för femton kronor styck.

36039_441760138578_5972492_n

Dynorna påminner mig om min barndom, alla hade ju sådana. Här min moster och kusin ca 1985. 

I flera dagar har det varit varmt, vackert och soligt, vi har badat i hamnen och grillat på balkongen och lyssnat på sommarens sedvanliga heavy metal (ikväll bland andra Deep Purple, Accept, Van Halen och Scorpions). Och det är ju precis såhär de ska vara: sommardagarna i stugan. Vi är uppe till tidig morgon, vaknar sent, avnjuter en lång frukost, pysslar med olika projekt under eftermiddagen och latar oss genom kvällen och merparten av natten.

Kolla så rart gitarristen struttar omkring i högklackade skor på scenen, man skulle nästan kunna tro att det var en parodi på något, men det är det inte! Han dog den klassiska rockdöden året därpå i en överdos, 25 år gammal.

Tommy Bolin

Rar typ, som sagt. 

En sista bild, tagen från balkongen, för att riktigt gnugga in hur duktig jag varit idag. Måtte jag ro projektet i land!

balkongen

Kommentera

