Min tonårstid var borgerlig

Gick igenom gamla flyttkartonger och hittade följande scen i ett anteckningsblock:

Kycklingbröstet uppslitet, preparerat med vitlöksklyftor, de dricker ur glas som kostar trehundra kronor styck. Modern med det böjda huvudet och hårknuten ler så tappert. Hon har jobbat i timmar i köket.

”Var det gott?”

”Peston var lite väl lös. Kan du skicka saltet?”

”Vin?”

”Jag dricker vatten ikväll tack.”

”Kommer du ihåg vår resa till Italien?”

”Ja, det var ett snuskigt land. De torkade aldrig bordsdukarna där.”

”Målningarna i Sankt Peterskyrkan?”

”Beställningsverk.”

”Konst.”

”Politik.”

”Men-”

”Låt oss tala om saker du förstår istället. Matlagningskonst till exempel, men även där krävs lite övning märker jag.”

Ja, på den tiden bodde vi i en stor sekelskiftesvåning i centrum, mitt emot operan. På helgerna åt vi middagar i en oval matsal, ansluten till köket via en serveringsgång. Och bakom köket ännu en korridor till den gamla pigkammaren. Allt var smakfullt och vackert, gamla möbler, designgrejer, antikviteter och sånt. Men vi var inte lyckliga.

Efter att vi flyttat gjordes våningen om till en psykoterapimottagning. En kompis berättade senare att hon gått i terapi i mitt gamla sovrum. Ironiskt på många sätt.

Kommentera

