Lyssnar på eurodisco

Jahadu Sofia, nu sitter du återigen i din soffa och snusar för mycket. Lyssnar på eurodisco gör du också; music is the vibe, so open up your eyes. Ice MC. Så kan det gå när varenda lista på Spotify är sönderlyssnad och man inte ids skapa någon ny. Men eurodisco visade sig vara bra att jobba till, upptempo och catchy refränger och lite dålig rap mellan varven: Boom diggy diggy diggy boom diggy bang. Min första kille kunde dem utantill, hade ett fenomenalt minne för sångtexter från mellanstadiets skoldiscon där han var kung nummer ett och en gång vann ett par fula Kalle Anka-kalsonger i en danstävling. Det var alltid roligt att se honom dansa; gå från tämligen stillsam till total galning, vilket oftast skedde när han druckit mer än vad som var tillrådligt. (Vi brukade ha eurodiscokväll en kväll per sommar under flera år.)

Jag har jobbat nästan hela dagen fast det är min lediga dag. Inget nytt under solen. Mycket kurser som ska sparkas igång och jag vill ju vara bra, bäst, på det jag gör. Aldrig svamla dumt där framme vid tavlan för då förlorar man elevernas respekt. Eller jo, svamla kan man göra men först efter man etablerat sig som Kunnig och Kompetent. Då, efter ett par månader eller så, kan man börja unna sig dumma skämt, fåniga anekdoter, en radda svordomar när projektorn inte fungerar eller när något annat går fel. Och då betraktas man som härlig istället. Skön och avslappnad.

Utöver att jobba har jag gått på långpromenad, städat lite, diskat lite, duschat, snackat med X en timme i telefon. Hon är mitt uppe i ett uppbrott från sin kille sedan fem år tillbaka och har just gett honom diagnosen borderline: ”Jag har läst på jättemycket och allt stämmer in!” Jag har också diagnostiserat gamla pojkvänner i samband med att vi gjort slut. Kom ihåg när jag var övertygad om att J var psykopat (det är han naturligtvis inte, det var bara jag som behövde intala mig något extremt och chockerande för att kunna gå vidare). Tror för övrigt att det är rätt vanligt, att tjejer diagnostiserar sina killar. Asperger är det vanligaste. Fått höra det då och då över åren; ”min kille har förmodligen asperger”, oftast för att han är nördig, alltför fixerad vid sina intressen, men är inte rätt många killar det? Besatta av sin grej? Om det nu handlar om musik, politik, sport eller nåt helt annat.

Nu äter jag äggmackor. När middagen blir sen – klockan är tjugo över nio – brukar det ofta bli det. Och jag älskar perfekt mediumkokta ägg (kryddade med salt och svartpeppar) på brungräddat knäckebröd med extrasaltat smör. Ja, det ska vara salt som fan. Till mackorna dricker jag kranvatten. Och lyssnar på Pandora:

Don’t you know
Everytime you go
That your one-man-show
Leaves me alone

Tänkvärd text; tolkar det som om hon är ihop med en sjuklig narcissist som inte ser henne för den hon är, bara för den han vill att hon ska vara. I slutet av låten säger hon att hans drömmar (om henne?) är en illusion och deklarerar att hon klarar sig bättre på egen hand.

Den bästa eurodiscolåten är dock Whigfields Saturday night. Eller så är det bara så att jag älskar videon. När jag googlar den ser jag förresten att den vunnit en NME Award för sämsta singel. Så oförtjänt!

En annan eurodiscorelaterad grej: I filmatiseringen av David Nicholls En dag spelas Rythm of the night i scenen där Dexter jobbar som nerknarkad och superglättig programledare klädd en sammetsgrön överdimensionerad axelvaddskostym och jag kom ihåg att jag tyckte att det var det bästa i hela filmen, den scenen. För den var så kitschig och dekadent och samtidigt glamourös. 

(Olle sitter i köket och läser om Göran Kropps självbiografi och tycker att det är obegripligt att jag lyssnar på det jag gör: ”Varför spelar du det här? Kan du inte sätta på något bättre?” Nop. Det går inte. )

Hm. Att skriva lite skit om musik kanske kan vara ett sätt att komma ur min samtidsdepression? Låtar är ju kopplade till så många minnen, händelser, känslor, fester som varit bra eller outhärdliga. En bra flykt. Får se. Men just nu ska jag sluta, har en tvätt att ta hand om. Hej.

Kommentera

